skarin

Alla inlägg under september 2010

Av Charlotte - 19 september 2010 20:37

...tror jag det kallas på utställningsspråk.


Idag var jag och hundarna i Lund och ställde på deras utställning för bruksraser. Pixie var fokuserad och rörde sig fint, men var inte alls förtjust i att visa tänderna för en annars mycket trevlig och lugn domare.


            


Här är kritiken från idag:

Valpklass 6-9 månader, tik, pris: 1

Feminint huvud ännu något smalt och långsträckt. Något tunga öron. Bra bett. Bra hals. Något långsträckt bål. Rygglinjen önskas stramare. Brant överarm. Välvinklad bak. Utmärkta rörelser från sidan. Behöver mer självförtroende.

Domare Bo Lundström (är osäker på efternamnet)


Jag är fortfarande en gröngöling på detta med utställningar och fick några tips av mer erfarna efteråt, som att planen lutade och jag ställde inte upp henne fördelaktigt med tanke på planens lutning osv.


Jag är fortfarande helt mör efter allt med tävlingen, plus att två vändor på badhuset när killarna simmar i varmvattensbassängen inte gör en piggare. Synd att vi inte åker till Alcudia imorgon. :(


Nu väntar en arbetsvecka med resor till Göteborg och Helsingborg.


Av Charlotte - 17 september 2010 11:26

Lilla valpen som inte är så liten längre har varit en OTROLIGT snäll valp kan jag konstatera när jag tänker tillbaka på de månader som har passerat. Man hör om valpar, och vuxna hundar också för den delen, som förstör massor hemma.


Pixie hade ett infall och drog lite i vävtapeten precis innanför ytterdörren hos mina föräldrar när hon var liten och själv hemma med Zelda en kort stund. Efter det har det varit lugn och jag har nästan varit förvånad.


Tills igår...


När jag kom hem så låg det skor i hela huset (i en familj på 4 pers och mååånga skor per person) så var det väldigt rörigt. Mina gamla joggingskor och Theos gympadojor hade tydligen varit extra goda, var helt nersölade och lite modifierade här och där.


Dessutom hade en grön duplokloss och en duplogubbe förvandlats till något oigenkännligt (Theo var inte glad...).


De var inte själv hemma särskilt länge eftersom Micke jobbar natt denna vecka, men idag är de för säkerhets skull hos mina föräldrar...


Igår var det valpkurs igen och det gick bättre denna gången, hon älskar inte Marina (ledsen Marina), men hon ville inte heller fly ifrån planen som sist. Hon kunde leka, fokusera och klarade mycket störning vid sitt och ligg kvar.


Vi körde för första gången stabilitetsträning vid kvarsittande och -liggande (svaga drag i koppel för att befästa att de ska sitta kvar oavsett) och alla hundarna var superduktiga. Jag är förvånad över att det funkade så bra!!


Fick dessutom bra tips på hur jag ska få den lilla loppan att komma in med saker till mig, vid två försök på plats funkade det bra, nu är det bara till att köra vidare. I vanliga fall behåller hon gärna sakerna för sig själv på avstånd och vid byteshandel bytar hon gärna, men tar inte in föremålen till mig.


Veckan har varit hysterisk med alla förberedelser inför tävlingen: testat nya systemet, haft möte, hämtat sponsorpriser överallt (tack alla sponsorer!), hämtat tidtagningsutrustning, lämnat släp, märkt ut banor, hämtat rosetter, pratat med många trevliga tävlande som har ringt, fixat med uppflyttningar, strykningar, oroat mig mer för vädret och allt regnande (stabilt lågtryck enligt SMHI) och fram till när vi drar igång imorgon kommer det att vara full aktivitet - därefter hoppas jag att tävlingsdagen flyter på som den brukar och att vi får njuta av många fina lopp och trevligt sällskap!


Önskar er en härlig helg - trots massivt lågtryck! ;)

Av Charlotte - 15 september 2010 10:14

...inför tävlingen på lördag. Det är så otroligt mycket som ska fixas och klaffa. Vårt lilla gäng aktiva har rott många tävlingar i land och det brukar bli väldigt bra, men i år känns det nervöst pga:


- rosettleverantören ringde idag och sa att hela pallen där rosetterna fanns hade försvunnit i Danmark och att de gjort en expressbeställning som i bästa fall skulle göra att får vi dem på fredag...

- regnmängder som våra redan vattensjuka planer inte orkar svälja och enligt SMHI ser det ut att bli mer, även på lördag morgon/fm.

- SBK Tävling som vi är gröngölingar på.


Det är väl då man ska ta några djupa andetag och tänka att det löser sig ändå.


Rosettleverantören ringde dock upp någon timme senare igen och sa att pallen var återfunnen och på väg till Malmö - så rosetter bör vi ha till på lördag. Vädret och SBK Tävling har jag lite svårare att påverka...


Det blir långa kvällar fram till lördag...

Av Charlotte - 14 september 2010 13:20

...mig med baljor av grönt te, varm filt, sjal och halstabletter och hoppas att jag ska vara tillräckligt kry för att jobba imorgon. Har ett viktigt jobbmöte i Göteborg på måndag, som jag måste förbereda mig inför.


Vad har hänt senaste tiden?


Vi har firat min pappas födelsedag och det blev lite hundfoto i trädgården i väntan på god mat.

                


Vi har tävlat i Lund och Höör och fick några bra lopp med oss i bagaget. Bäst placering gav sämsta loppet, 5 fel och 3:a i Ag2:an i Lund. Haha - ironiskt! Det har varit kul och utmanande banor och tyvärr har kontaktfälten fortsatt strula, samt något bakombyte.


Sist Pixie var på kurs var hon helskum, hon var inte intresserad av att leka och det kändes som hon helst ville dra därifrån. Märkligt! Jag blev mycket fundersam och orolig för vad som höll på att hända. Jag är dock lugnad igen, hon har busat, tränat och kampat för fullt både på hemmaklubben, när vi var i Lund och Höör. Hon har hälsat på massa folk och hundar - så det är nog inte helt kört med den där svarta.    Vi har 1-2 gånger kvar på denna kursen och börjar en allmänlydnad på hemmaklubben på torsdag.


Jag, barnen och hundarna har hunnit med en härlig promenad på stranden. Hundarna älskar att springa, leta äckligheter i tången och Zeldas stora passion är att gräva, Pixie hjälper gärna till.

                  




Det är en hektisk vecka och helg som väntar. Vi anordnar officiell agilitytävling med klass 1 och 2 på lördag med allt vad det innebär (vill inte ens räkna på hur många timmar jag redan har lagt på det, framförallt på anmälningar, sponsorjakt och att förstå det nya tävlingsprogrammet SBK Tävling).


På söndag är det utställning i Lund för Pixie. Aussien är den "största" rasen på utställningen med 24 vuxna och 2 valpar anmälda. Bedömningen startar kl 9.30 i ring 3, men då ska ca 22 hundar av annan ras bedömas först. Håll tummarna för att hon uppför sig och att domaren gillar LÅÅÅÅNGBENTA ynglingar med stora öron.


Under tiden utmanar jag hundarna med en Canis utmaning; CANIS CHALLENGE 2/09 - STÅ PÅ TVÅ. Vi har lånat Isaks StarWars-svärd till nostarget och det går bra. Pixie verkar ha en fallenhet att stå på bakbenen.

       Fortsättning följer...


Kram!

Av Charlotte - 1 september 2010 14:48


  

Behöver ett foto till mitt CV omgående och kontorets kamera verkar ha fått fötter. Detta var enda sättet jag kunde komma på att lösa det...

Ovido - Quiz & Flashcards