skarin

Direktlänk till inlägg 13 september 2012

1 år sedan...

Av Charlotte - 13 september 2012 16:45

...och saknaden är fortfarande stor!


 


Än om inte sorgen/saknaden känns dagligen så kommer den och går. Senast den var oerhört påtaglig

var när jag skulle till veterinären för att vaccinera liten rödnäsa.


Liten rödnäsa har ju hunnit bli året gammal och tiden går mao gräsligt fort. Min inställning har

varit att hon får hänga med, att jag ska ta det lugnt med henne och inte stressa - men detta är vi inte riktigt överens om. Hon behöver tränas, stimuleras och aktiveras en hel del för att må bra. Spårar lite mer med

henne och köra upplet och det tröttar henne åtminstone en stund. Hon hänger gärna med på joggingturer

och cykelturer, jag märker att hon njuter av att få vara riktigt fysisk, men inte tröttar det hennes

huvud inte.


I slutet av sommaren startade vi i rallylydnad för skojs skull och det höll nästan hela vägen, men

lite mycket snusande, brist i samarbete och en felaktigt utförd skylt gjorde att vi slutade på 60

poäng. Vi ska ge det ett nytt försök den 23/9 på TBK.


Jag får nog på allvar sätta upp träningsmål även med henne för att utmana henne och komma vidare. Att sätta upp träningsmål och föra träningsdagbok hjälpte mig komma igång med Pixie ordentligt.


I vardagen är hon ungefär lika "pestig" och kommer kanske alltid förbli så eller så mognar hon en dag

hon med. ;)

I oktober blir det mest troligt MH ifall inte löp ställer till det.


Träningsresultatet variera otroligt mycket, ena dagen är hon superfokuserad och är rolig att jobba med,

andra dagar splittrad och mer svårmotiverad (tror ev att jag har fastnat i att göra för lätta saker

och behöver utmana henne mer).


Har tvekat till ifall jag ska köra agility med henne nu till en början när hon är så het. Kom nog

till en slutsats igår att jo visst kan vi köra agility men när vi är själva och utan störning av ett

10-tal andra hundar som också kör agility. Kontaktfälten börjar bli fina på balansbommen och de få

gånger jag kört på A-hindret har det också funkat bra, däck, hopp, tunnlar funkar i rasande fart.

Slalomen kör jag in som koppelslalom och fyra och åtta pinnar funkar hyfsat bra och med tryck,

handlingsmässigt går det hyfsat, bakombytessignalen är fortfarande svårast. Så det kan kanske bli

något av henne på agilitybanan med. :)


Och på tal om agilitybanan så lämnar vi Zoe och går över till fröken svart som har gjort stora och

glädjande framsteg. Vi börjar hitta varandra på agilitybanan och visst har det blivit en del diskade

lopp, men en del bra lopp med. Nu tävlar vi i klass 2 i båda klasserna och gör oss bekanta med de

svårigheter som finns på dem. Vi har plockat den första pinnen i agilityklass 2 och visst hade det

varit kul ifall fler hade trillat in, men vi ska stanna i klass 2 läääänge för att förbättra oss.


Efter att LP2 var i hamn så har vi börjat snusa på lydnadsklass 3 momenten och det går fram på vissa

och andra är betydligt svårare. Vittringsapporteringen har vi inte påbörjat, men nu är nya pinnnar

uppsågade i garaget - så nu har jag ingen ursäkt. Vår stötesten är och lär nog förbli fjärren. Hoppas

att vi under hösten kan få till en träningshelg med instruktör och drillas hårt och inspirerande. :)


Tanken på lägreklass spår finns där med, men den får vänta till nästa år och efter att vi klarar

platsen i lydnadsklass 3 bra och säkert.


Under den tid som kvarstår i år så är det en rallylydnadstävling och tre agilitytävlingar inplanerade,

sen tar ett aktivt tävlingsår nästintill slut och kan summeras.


Ta hand om er därute!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Charlotte - 30 maj 2013 17:15

Min allra finaste fröken svart!!         LP1, LP2, RLD N, RLD F, RLD A Force Galaxie's Pixie Spell uppflyttad till lägre klass spår, tävlar agility/hoppklass 3 och lydnadklass 3 (RLD A när SKK har fått tummen loss) Det är idag ganska svårt a...

Av Charlotte - 3 december 2012 22:57

Andan föll på och då är det bäst att skriva nu, än om det är några dagar kvar på 2012. Tävlingsåret 2012 är slut för vår del och det känns både lite vemodigt, men också helt ok efter en något hektisk höst (vår och sommar skulle maken fylla i). Proble...

Av Charlotte - 22 april 2012 21:35

Har idag varit och tävlat inofficiell agility i Ystad, var på plats redan kl 7.15 (urk-tidigt en söndag) och det dröjde bara någon timme sen började det regna och slutade inte så länge jag var kvar - det bara vräkte ner. Jag avverkade två regnjackor,...

Av Charlotte - 5 februari 2012 23:11


Vi tävlade appellspår i Skanör-Falsterbo idag. Jag anmälde mig tidigt i januari och då hade vi +10 grader och inte tillstymelse till kyla och snö. Men kylan kom och även lite snö, lagom till vi skulle genrepa och tävla. Vi har haft några riktiga skit...

Av Charlotte - 26 januari 2012 05:30


...idag skulle Zelda ha fyllt 10 år!      Jag var helt övertygad om att hon skulle få uppleva sin 10 års dag och mååånga dagar efter det - men ibland blir det inte som man tänkte sig. Jag är otroligt glad att jag fick dela dryga 9 år med denna fa...

Ovido - Quiz & Flashcards