skarin

Alla inlägg under januari 2011

Av Charlotte - 26 januari 2011 11:09

  

Denna fantastiska röda glada, pigga, arbetsvilliga, pipiga aussie fyller 9 år idag!!


Jag hade spanat in rasen ett tag och väntade på att rätt tillfälle skulle dyka upp och när Tea hade fyllt 4 år begav jag mig på en aussie-tur genom Sverige för att leta efter min nästa träningskompis. Jag träffade många fina aussies och otroligt duktiga rasmänniskor hos Mr Binks, Crofter Holdings och Windedos.


Jag fastnade för bluemerle tik Tam och den röda härliga Micke hos Windedos och fick äran att få en valp från kullen ungefär ett år senare. Lena valde ut den tikvalp hon trodde skulle passa mig bäst och jag måste erkänna att jag först blev lite "besviken" då jag hade fastnat för den svart tikvalpen. Nu blev det istället en röd tikvalp med intensiva ljusgröna ögon, "luftiga" öron och otroligt vassa valptänder. Hon kvalificerade som piraya och hysterisk byxbensbitare. Jag fick jobba som tusan med inkallningarna då hon bara drog från mig, ska inte valpar hålla sig hos sina ägare. :) Idag kan vi stoltsera med mycket fina och snabba inkallningar, allt jobb som las ner under de första veckorna/månaderna har lönat sig.


Jag är supernöjd med denna hund - hon har gett mig så mycket!! Vi har tävlat lydnad upp i lkl2 (sen har pipandet satt stopp), startat i lägre klass spår, vallat, tävlat i agility upp till ag2 och ho3, deltog i vårt första agility-SM med laget Kämparglöd förra året i Karlstad och vi ska starta på årets SM i Stockholm, utställningsmässigt så har vi ett 2:a pris (gillar inte när domare petar på henne). 


Jag hoppas hon ska hålla åtminstone 2 år till på tävlingsplanen (och många fler som pensionär) målet är att knipa den där sista omöjliga pinnen i ag2 och kanske kanske ngt cert.


Hemma är hon en fin, något vaktig, hund, som är en klippa med barnen och Pixie.

Hoppas du får vara med oss länge med hälsan i behåll!!   

Av Charlotte - 24 januari 2011 19:17

...idag är det exakt ett år sedan Tea gick bort i akut livmodersinflammation. Den fläckiga prinsessan är ytterst saknad av mig och resten av familjen!

                

  

//Charlotte

Av Charlotte - 22 januari 2011 15:07

...är lagda och avklarade med otroligt taggade hundar. Körde till Norrskog och la vars ett spår till hundarna. Pixie fick 2 pinnar + slut och Zelda 3 pinnar + slut med mycket vinklar och rishögar. De blev överlyckliga när de märkte var vi parkerade och ylade som vildar i bilen när jag lämnade dem för att lägga spåren. Promenaden i skogen var inte så angenäm för min del, de letade mest efter spårbörjan och det var inget lugnt promenadtempo precis. Pixie var fin i sitt spår, bra motivation och intresse samtidigt som hon är noggrann. Hon kastar sig ner när hon hittar sina pinnar. Zelda var som vanligt taggad och drog på, hon hittade sina pinnar och hade nog kunnat fortsatt spåra i några timmar. Det var härligt att vara ute i skogen, än om det låg kvar lite mer snö än vad jag trodde.


I veckan var jag hos vet:en och vaccinerade båda damerna, de fick betyg väl godkänt båda två. Började med Pixie och hon fick godis på bordet, därefter ville hon bara upp på bordet igen. När jag betalade så hoppade hon upp på bordet igen  och hoppades på mer godis från vet:en.


Likadant när det är dags för kloklippning, hundarna trängs om vem som ska få klorna klippta först. Angenämt problem.


Imorgon är det agilityträning i ridhuset och sen hoppas jag kunna köra något mer i veckan inför nybörjarkursen vi ska gå för Emelie i början av feb.


Ikväll väntar tjejmiddag med ett härligt tjejgäng - kul!


Ha det fint!

Av Charlotte - 4 januari 2011 18:51

...den där gastande, skrikande och fullkomligt rasande personen. Tar emot att erkänna att det är mig själv det gäller. Vi bor i ett "bra" område för det smälls inte så mycket raketer före och efter nyårsafton. Det har varit lugnt för hundarna och de fixade nyårsafton toppenbra tuggandes på vars ett läckert märgben. Men så i söndagskväll när jag var ute på kvällspromenaden och hade ca 100 m kvar till vårt hus så drar värsta fyrverkeriet igång, två stora raketer med enorm BOOOOM-effekt. Jag ser vilket hus det skjuts ifrån och jag behöver passera det för att komma hem, ser också att de har fler stora raketer kvar i händerna och jag vrålar som en galning för att de inte ska fortsätta skjuta. Far fram till deras tomtgräns och det kommer många "räliga" ord ur munnen, hundarna skäller som tokar (inte konstigt med en matte som beter sig som en galning). Grannarna eller om det var deras bekanta ger med sig med ett - ok, ok, vi ska inte skjuta mer! och jag svär lite till innan jag ger mig därifrån med gapande hundar.
 
De sköt inte fler raketer den kvällen i alla fall, jag skakade av adrenalin och ilska när jag kom innanför dörren och Micke sa att han inte hade kunnat undgå att höra mitt gastande, säkert ingen annan i villaområdet heller.
 
Jag blir så otroligt arg över allt onödigt smällande, en söndag kl 21 två dagar efter nyårsafton ska man kunna ta en kvällspromenad med hundarna utan att få dem förstörda. Att jag inte kan vara ute med hundarna på nyårsafton mellan kl 18-03 kan jag acceptera (motvilligt), men inte allt annat smällande. Jag har vänligt men bestämt bett yngre killar att inte skjuta pga av hundarna när vi har mött den i parker och på gångvägar och det har accepterats, de har väntat till vi har kommit en bit bort och hundarna har inte brytt sig.
 
Att leva med en skott/raketrädd hund är inte lätt, min gamla Tea var inte kontaktbar och blev ju nästan chockad vid smällande. Zelda skäller och far när det smälls och Pixie är fortfarande ett relativt oskrivet kort, men klart de blir påverkade när jag blir så arg. Skärpning!
 
Jag var ju tom på väg att göra äldsta sonen raketrädd när han var liten för att jag for upp och blev arg. Han är inte rädd idag, men uppskattar inte det lika mkt som andra barn, så han är nog "skadad". Jag får väl se till att bättra mig, men ifall jag hade ignorerat dem i söndags hade risken varit att de fortsatt skjuta och att hundarna reagerat på annat sätt.
 
Nu hoppas jag att skjutandet är över för i år och att den där arga skriktanten inte kommer fram fler gånger i år. :)
 
Ha det fint!

Ovido - Quiz & Flashcards