skarin

Direktlänk till inlägg 3 december 2012

Sammanfattning av tävlingsåret 2012...

Av Charlotte - 3 december 2012 22:57

Andan föll på och då är det bäst att skriva nu, än om det är några dagar kvar på 2012. Tävlingsåret 2012 är slut för vår del och det känns både lite vemodigt, men också helt ok efter en något hektisk höst (vår och sommar skulle maken fylla i). Problemet är att jag tränar mest strukturerat och engagerat ifall jag har tävlingar som mål (och då menar jag anmälningar), så vi får väl se hur mycket allvar det blir i vinter.


Ska man summera Pixies tävlingsår 2012 får jag nog säga att det har gått över all förväntan:
Uppflyttade till lägre klass spår i februari.
LPII klart på några tävlingar i maj-aug.
RLD N och RLD F på 6 tävlingar, första gk resultat i Avancerad.
8 pinnar i agility jan-okt.

 


Framförallt är framstegen i agilityn en sån stor vinst och glädje för mig eftersom Pixie inte alls var intresserad av agility. Sprang helst sidan om hinderna eller av banan om hon sprang över huvudtaget. Hopp2-loppet där hon blev tvåa visade att hon minsann kan sträcka ut på sina långa ben och springa fort (för att vara henne). I helgen startade vi på Ingrids mysiga Tomtehopp, en inofficiell tävling. Jag var så där lagom sugen på att köra dit, hade inte tränat mer än en gång sedan vi tävlade i Malmö i oktober. Pixie var hur taggad som helst och så kul att köra. Vi vann hopploppet och blev 2a i agilityloppet. Med vinterträningen i Sussies ridhus som startar i veckan så kanske vi kan utvecklas lite till och ha ännu mer kul på agilitytävlingarna 2013.


Zoe-virrpanna har fått debutera i rallylydnaden, mest för miljöträningens skull och har lyckats med 3 gk resultat och är snart RLD N Windedos Kahlua (först dröjde ett resultat och sen dröjde matte med att skicka in papper). De två sista tävlingarna är jag dock långt ifrån nöjd med prestationen - så det får jag klura på under vintern. Något händer när vi går in på plan...


I höst har vi gått en fortsättningskurs i agility för Thereze Grabowska - som går över förväntan måste jag säga. Jag var rädd att agilityn skulle stressa henne, men än så länge håller hon ihop fint och är explosiv och lyhörd. Så ska det bli lydnadsfokus de luxe hoppas jag. Vi hade en väldigt fin position efter sommaren, men den har rallylydnaden svept bort. :/


Så målen som skrivs in tävlingsdagboken för 2013 blir mest troligt:
Pixie
lydnadsklass 3
vässa till oss i klass 2 i agilityn
ev lägre klass spår sent nästa år
RLD A (men inte på bekostnad av lydnadsfokuset)

Zoe
MH & röntgen
lydnadsklass 1 (om/när hon är mogen för det)
appellklass spår (om/när hon är mogen för det)
starta i klass 1 i agility (om/när hon är mogen för det)
RLD F (men inte på bekostnad av lydnadsfokuset)


Vi var på valläger med Force Galaxie's hos Peter Bengtsson i november och det är så kul och SVÅRT! Synd att man inte kan träna hund på heltid, för då hade jag absolut slängt in en rejäl dos vallning i veckoschemat.

 

Vallhunden Zoe

 
 
Elin

Elin

4 december 2012 01:03

Zoe passar bra som vallhund tycker jag! Duktiga ni har varit! Ska bli kul att följa hippiesyrran nästa år.

http://hippyland.wordpress.com

Charlotte

4 december 2012 12:59

Detsamma - Zoe kommer skynda långsamt om jag får bestämma. Får hon bestämma så blir det nog inte så bra! ;)

 
Tina

Tina

4 december 2012 03:15

Oj vad duktiga ni är! Hoppas vi springer på varann någon gång under nästa år..Du får åka förbi om det blir några släktingar i valplådan här!

http://www.tillyhills.se

 
Marie L

Marie L

30 mars 2013 15:57

Grattis till pinne med Pixie :-) Dax för lite "våruppdateringar" kanske ,-) GLAD PÅSK på er oxå!

http://www.123minsida.se/Minos

Charlotte

3 april 2013 09:09

Haha - tack!

Ja, här har jag inte varit på ett tag. Får se ifall jag kan samla lite tankar och kraft efter kommande helgs tävlingar.

Ha det fint Marie!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Charlotte - 30 maj 2013 17:15

Min allra finaste fröken svart!!         LP1, LP2, RLD N, RLD F, RLD A Force Galaxie's Pixie Spell uppflyttad till lägre klass spår, tävlar agility/hoppklass 3 och lydnadklass 3 (RLD A när SKK har fått tummen loss) Det är idag ganska svårt a...

Av Charlotte - 13 september 2012 16:45


...och saknaden är fortfarande stor!       Än om inte sorgen/saknaden känns dagligen så kommer den och går. Senast den var oerhört påtaglig var när jag skulle till veterinären för att vaccinera liten rödnäsa.   Liten rödnäsa har ju hun...

Av Charlotte - 22 april 2012 21:35

Har idag varit och tävlat inofficiell agility i Ystad, var på plats redan kl 7.15 (urk-tidigt en söndag) och det dröjde bara någon timme sen började det regna och slutade inte så länge jag var kvar - det bara vräkte ner. Jag avverkade två regnjackor,...

Av Charlotte - 5 februari 2012 23:11


Vi tävlade appellspår i Skanör-Falsterbo idag. Jag anmälde mig tidigt i januari och då hade vi +10 grader och inte tillstymelse till kyla och snö. Men kylan kom och även lite snö, lagom till vi skulle genrepa och tävla. Vi har haft några riktiga skit...

Av Charlotte - 26 januari 2012 05:30


...idag skulle Zelda ha fyllt 10 år!      Jag var helt övertygad om att hon skulle få uppleva sin 10 års dag och mååånga dagar efter det - men ibland blir det inte som man tänkte sig. Jag är otroligt glad att jag fick dela dryga 9 år med denna fa...

Ovido - Quiz & Flashcards