skarin

Alla inlägg den 19 november 2011

Av Charlotte - 19 november 2011 22:11

...på tredje försöket och trots en befarad nedåtgående trend i poäng, så hoppade det upp från 163,5 till 165 p i dag i Skurup och fröken svart får nu kalla sig Lp1 Force Galaxies Pixie Spell.


  

Det var sista tävlingen jag var anmäld till i år och otroligt skönt att få avsluta ettan - utan att stöta på katastrofer på platsliggningen - och få ladda för tvåan och/eller appellen till våren.


Min plan var att ta mig till Skurup för att låta henne reka planen innan, men det hanns inte med i veckan. Var på TBK i tisdags och körde ett snabbt pass och då började inkallningen strula. När jag kallade in, stannade hon supersnabbt efter typ 2-3 meter. Jobbade på att få släta/raka inkallningar att funka, men hon hade låst sig på att stanna tidigt. Jag har inte tränat inkallning med ställande, men tränar dock ofta mina ställande under gång med att jag backar. Hmmm.


En strulig morgon hemma gjorde att jag inte var i speciellt god tid i heller i Skurup, men vi hann med en kort kissrunda båda två och att anmäla innan kl 9. Vi drog startnummer 17 och hamnade i tredje platsgruppen. När vi kopplat loss hundarna var det två hundar som drog efter tävlingsledaren som tydligen verkade vara en kul typ och vi fick alla bryta och röra på oss lite innan vi la om. Hunden sidan om var lite orolig och föraren som körde 3an i ringen intill var extremt högljudd och när hon körde inkallning med ställande/läggande blev jag lite rädd för att Pixie skulle springa till ljudliga tanten istället för att ligga kvar, men hon skötte sig.


Sen blev det en lång väntan, men då hann både Pixie få vara ute och göra sig hemmastadd och Zoe hann få miljöträning (hon har i princip sovit hela eftermiddagen och kvällen).


Tandvisningen gick bra, hon sitter still och låter domaren titta på tänder. Linförigheten var bättre än i Svedala, men hon är seg i vissa halter och lite svajig. Läggandet kändes ok, idag var hon med vid starterna, ställandet ok, men inkallningen var så jädra klantig från min sida. Jag fick för mig att tävlingsledaren hade frågat ifall jag var redo på de andra momenten och det är jag nästan säker på att han gjorde. Men vid inkallningen så böjde jag mig ner och klappade om henne i min "nu-förbereder-vi-oss-för-xx-momentet"-ritual. Och när jag står framåtböjd och har händerna på henne säger han lämna hunden, jag reser mig inte fullt upp utan börjar gå och hon följer med, så jag får sätta om henne och när jag sen kallar in så gör hon som på träningen i tisdags, stannar efter 2 meter och jag får ge extra kommando. Trots att vi kört fina raka inkallningar utan stopp precis innan. Skumt!! :) Apporten och hoppet kändes ok.


Poäng:

Platsliggning: 10

Tandvisning: 10

Linförighet: 7 (sakta sitt, släpper i helt om höger)

Läggande: 10

Inkallning: 5 (dk inkall, startar, sätter om)

Ställande: 8 (steg)

Apportering: 9 (tugg)

Hopp: 9,5 (lite segt avslut)

Helhet: 10

Totalt 165 p och en 7:e placering. 


Jag håller med i allt utom tugg-kommentaren på apporteringen, jag har aldrig sett henne tugga eller ta om. Hon är otroligt försiktig och håller fint, men det gav en 9:a så det kan inte ha varit mkt. Hade inte inkallningen strulat och gett mer än 5 så hade jag varit nöjd med totalpoängen, kunde ha gett oss 15 poäng till ifall hon gjort sina vanliga snabba inkallningar och 180 p hade varit trevligare... 


Nu får vi jobba vidare med momenten i tvåan som inte är helt färdiga och framförallt jobba upp fria följet så att det håller.


Bortsett från lydnaden var vi i förra veckan på en nyttig och kul kurskväll med fokus på jaako/ketscher/wraps hos Thereze Grabowska i Bökebergs Arena. Det funkade hyfsat och i torsdags när vi tränade i hallen så körde vi övningen fast spegelvänt. Vi behöver köra mer, men jag är otroligt nöjd med att ha kunnat köra två agilityträningar och i stort sett bara belönat med leksaker och kamp - skam den som ger sig! ;)


Nu ska jag nynna vidare på Lena Phs låtar som sjungits i Så mycket bättre...


Ovido - Quiz & Flashcards