skarin

Alla inlägg den 7 februari 2011

Av Charlotte - 7 februari 2011 21:35

I lördags gick Pixie och jag del 1 av en mycket inspirerande kurs för Emelie Norrman i ett härligt ridhus norr om Ystad. Det var en 7-8 hundar från 6-16 månader som skulle drillas i agilityns grunderna, eller rättare sagt hundarnas förare skulle drillas.
Det var fokus på förberedande träning, signaler, energi och att träna rätt från början.
 
Jag tycker ofta att Pixie är en virrhjärna, en glad sådan, och hade inte så höga förväntningar på vad vi skulle prestera. Jag fick en genomkörare med Emelie i slutet av förra året, men har tyvärr inte hunnit träna in det så mycket pga vintern. Pixie förvånade mig dock, hon tänkte faktiskt en hel del själv och svarade snabbt på belöningen. Hennes uthållighet är dock inte den bästa, det syns direkt när hon börjar bli trött, då slokar öronen och hon blir ganska "blank" i blicken.
 
Något av det viktigaste för mig var påminnelsen om att låta hunden tänka och vara kreativ. Jag måste verkligen upprepa det som ett mantra för mig själv -Låt hunden tänka själv och vara kreativ, låt hunden tänka själv och vara kreativ...
 
Det enda tråkiga var att Pixie trampade i något i ridhuset, skrek till och blev tillfälligt tre-bent. Såg senare att hon har skurit eller stuckit sig på sidan av den stora trampdynan på höger bak. Jag håller koll på det så att det är rent och torrt och om det inte försvinner får vi snällt ringa vet:en.
 
På vägen hem stannade vi till vid Skateholms camping och fick en kanonhärlig strandpromenad med resesällskapet Lotta & Mac.
 
Nu hoppas jag innerligt att vi hinner köra lite mer innan nästa tillfälle. Vi har börjat med att klicka för att få alla fyra tassar i en låda. Zelda leder med två tassar, Pixie har gått från att dutta enbart nosen till en tass, skam den som ger sig.

Ovido - Quiz & Flashcards