skarin

Alla inlägg den 30 maj 2013

Av Charlotte - 30 maj 2013 17:15

Min allra finaste fröken svart!!   

    

LP1, LP2, RLD N, RLD F, RLD A Force Galaxie's Pixie Spell
uppflyttad till lägre klass spår, tävlar agility/hoppklass 3 och lydnadklass 3

(RLD A när SKK har fått tummen loss)


Det är idag ganska svårt att förstå att jag hade så svårt att komma underfund med hur denna fröken svart tänkte och fungerade. Hon var verkligen superlugn som valp, var inte särskilt lekfull och ganska nöjd med att inte göra något alls - en lugn tänkare. Detta var också anledningen till att det röda yrvädret Zoe kom in i vårt liv så tidigt eftersom jag tvivlade på Pixie vilja och kapacitet.


Pixie är fortfarande inte den snabbaste hunden på agilitybanan och det kommer hon inte heller bli, men vi har blivit samspelta och det är så kul att tävla agility med henne. I klass 3 så kommer det absolut bli svårare för oss - men vi får se det som en sporre.


I rallyn har vi klarat av stötestenen högerhandling hyfsat - inga 100 poängare - men vi har haft kul och hennes attityd har varit fin. Nu får vi så smått börja fila på mästarklassens moment och ev göra någon start till hösten.


Det allra största steget hittills i år är starterna i lydnadsklass 3 - debut för både mig och hunden. Det har verkligen känts som ett stort (och ibland oövervinnerligt) steg från klass 2 till klass 3. Jag har aldrig kört in treans moment tidigare och vittringen har varit en utmaning. Min strategi att inte göra något alls när jag inte är säker höll jag hårt på ett tag, men då kommer man inte så långt. Det är mycket som inte är 10-poängsmässigt, men vi gör vårt bästa. Vi har ett par tävlingar till framför oss och vi får ta det som tävlingsträning och se hur långt det tar oss. Elitens moment börjar vi nog inte titta på...än...vanan trogen. Ingen bra strategi, men så får det vara ett tag till. :)


Näst på tur efter lydnadsklass 3 och LP3 (japp, LP3 är delmålet) är avklarat så lutar det åt att fokusera på lägre

klass spår (om den idag obefintliga skotträningen fungerar), annars får det bli eliten och sen brukset. En av sommarövningarna är åtminstone att fokusera på krypet. Hon är inte en lika given spårhund som Zoe. Hon tycker det är kul att spåra, men har inte riktigt det drivet i spåret och är svår att läsa.


Den där galna röda räkan Zoe tränas det också vidare med. Vi har börjat tävla agility officiellt, och förvånande nog tagit en pinne i agilityklass 1 (trodde det skulle dröja några säsonger). Vi har gjort några riktigt bra lopp och några andra helt katastrofala. :) Det finns hyfsat tryck under tassarna - jag hinner inte alltid med och ibland smiter hon bakom ryggen på mig. Trots det är hon oftast samlad och inte så där galen som vissa (röda) aussies har en tendens att vara.

 

Vi behöver någon/några säsonger på oss att hitta varandra och bli säkrare på gungan, som hon har svårt att skilja från balansen och fått ett par luftfärder. De senaste fyra tävlingarna har hon löpt, något mer ofokuserad innan start annars tror jag det har stört mig mer än henne (man vill liksom inte störa andra och håller sig undan så länge som möjligt). Har stött på bra löpmattor och yttepyttesmå löpmattor som har flugit all världens väg när hon startat - känns inte optimalt.


I rallyn är vi i fortsättningsklass med 1 gk resultat, men oj vad jag får jobba. Senaste tävlingen låste hon i båda klasserna på Åttans frestelse och kunde inte jobba vidare fokuserat. Jag tror jag har en plan på hur vi ska få rätt på det och jobbar med både godis, leksaker och apporter utspridda som störning. Vi får se hur långt det hjälper oss. Kommer inte prioritera rallytävlandet med henne nu.


Lydnadsträningen går framåt, tycker att hon har hyfsat bra stadga trots sin intensitet. Tror nog att det kan bli lydnadsdebut för henne i slutet av sommaren/början av hösten när/om Pixie har klarat sitt LP3. Har startat en klubbtävling med henne i lydnadsettan och det blir förhoppningsvis en till i juni.


Efter att debuten i lydnadsettan är avklarad så är målet debut i appellen. Hon är en riktigt duktigt spårhund i mina ögon!! Vi ska bara sätta lydnaden med.


Som mål så finns ju även att ställa ut det båda icke-så-rastypiska fröknarna under 2013 - men det blir bara i mån av tid.


Håll tummarna för ett friskt, skoj och utmanande fortsatt 2013!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards