skarin

Alla inlägg den 22 april 2012

Av Charlotte - 22 april 2012 21:35

Har idag varit och tävlat inofficiell agility i Ystad, var på plats redan kl 7.15 (urk-tidigt en söndag) och det dröjde bara någon timme sen började det regna och slutade inte så länge jag var kvar - det bara vräkte ner. Jag avverkade två regnjackor, men var trots det blöt igenom...blää.


Resultatmässigt var det också en ganska gråmulen historia. Pixie är inte den mest taggade hunden inför agilityn och jag gjorde mitt bästa att få upp attityden inför första loppet, agilityklass 1. Peppade friskt med goda (i hundmunnar) Mamma Scans köttbullar och gjorde oss redo. Starten i form av ett staket, balansbom, hopp, tunnel, slalom gick fin fint - då hade vi vänt ner mot mitten på banan igen och efter slalom drog Pixie ut mot godislådan utanför banan - tjohoo - upplopp!! Synd att vi hade si så där 13 hinder kvar. Fick tillbaka henne in, men då var det inte mycket som stämde. Glädjer mig åt fina kontaktfält och bra slalom. Så en disk på första starten.


Andra starten var en hoppklass 1, med startnummer fem var vi lagom taggade. Tyvärr låg platt tunnel i en alldeles tokig vinkel, ingen rak ansats så lång ögat kunde nå och två hundar innan mig slog i hårt och ljudligt. Tävlingen bröts, diskussion med domaren, beslut om att ta bort platt tunnel, ny banvandring och låta de som startat innan mig köra om. Hon fixade avbrottet hyfsat och vi satte ett nollat lopp med lite "söndagskörnings-varning". Vi fick 0 fel och en tid på 28,x sek. Vinnaren låg på 22 och tvåan på 23 sekunder, så vi har en bit att knappa in. Det blev åtminstone en 5:e plats då det var en hel del som fick fel eller diskade sig. I denna klassen la jag ingen belöning i godislådan utanför banan - utan var noga med att visa att köttbullarna faktiskt fanns hos mig.

Sista klassen för oss (eftersom jag övergav regnet inför allra sista klassen) var en öppen agilityklass och därmed lite lite svårare handling. Den största svårigheten var nog trots allt nederbörden och det hala underlaget! Tyckte jag hade koll på hur jag skulle handla henne, efter de fyra första hinderna  skulle vi enkelt snett åt höger till en tunnel, men hon susar ut åt vänster över ett hinder. Om jag hade för hög arm och tryckte ut henne åt vänster eller om jag var för nonchalant för att jag inte ansåg att det var en svårighet - vet jag inte - men fel blev det. Sen strulade det lite överallt efter det. Tyckte hon drog på allt som inte skulle tas och inte tog det som skulle tas - jag kanske var för passiv helt enkelt?! Tar med mig fina kontaktfält och bra slalom, sen handlingsmässigt och samarbetsmässigt så har vi en del att jobba på...


Ganska nöjd med stryka mig i sista klassen, komma hem, i duschen, torra kläder, mat och sen spendera någon timme på ett tokigt varmt badhus - gissa om tröttheten slog till!


Just det vi var och tävlade rallylydnad förra helgen i Lund. Tänkte att vi kunde kanske med lite tur bättra på ett gk resultat med ett till och det gick vägen. Var lite nojig över sitt-stå-skylten som verkligen inte har funkat när vi tränade i veckan innan, men det löste sig. Vi fick 4 poängs avdrag från de 100 poäng man utgår ifrån, totalpoäng 96 mao.


Vi fick avdrag för att hon nosade 2 ggr, fick brist i samarbete i momentet där hon är framför mig och jag först backar 1, sen 2, sen 3 steg (när jag skulle backa 3 steg följde hon inte med med en gång utan dröjde sig kvar sittande) och så fick jag ett sträckt koppel i dubbelslalomen. Funkar inte den vanliga lydnaden i framtiden så får vi väl falla tillbaka på rallylydnanden. Jag är fortfarande lite tveksam till att tävla i de olika grenarna parallellt eftersom jag kan uppmuntra henne på ett annat sätt i rallyn, som inte är tillåtet i lydnanden.


Vi missade vår debut i lydnadsklass 2 i påskhelgen pga löp, men det blir nya tag framöver...

Den kommande helgen väntar agilitytävling i Lomma och sen kennelläger i Vårgårda.

Med hopp om fint vårväder och värme framöver (och gärna några extra timmar per dygn)!

Ovido - Quiz & Flashcards