skarin

Alla inlägg den 5 februari 2012

Av Charlotte - 5 februari 2012 23:11

Vi tävlade appellspår i Skanör-Falsterbo idag. Jag anmälde mig tidigt i januari och då hade vi +10 grader och inte tillstymelse till kyla och snö. Men kylan kom och även lite snö, lagom till vi skulle genrepa och tävla. Vi har haft några riktiga skitkassa spår nu veckorna innan, så känslan var inte den bästa. Det var -5, blåsigt och lätt snöfall - spåren gick på höstveteåkrar med fritt blås.


Av 12 anmälda kom 8 till start, jag drog startnummer 4. Marken hade frusit så pass mycket att spårläggarna inte fick upp hörnmarkeringarna när de trampade ut spåren på morgonen, så vi fick alla lite "hjälp" iom att vi kunde se spårets sträckning. Vi hade sidvind, medvind, sidvind på de olika sträckorna och hon startade bra och hittade första apporten, tog vinkeln ok, sen fick hon lite svårt innan mitten och slog både åt höger och vänster. Jag tror hon kände pinnen, men det tog ett tag innan hon lyckades hitta den, efter andra pinnen hade vi vinden i ryggen och hon fortsatte en 10-15 meter förbi hörnmarkeringen så det var bara för mig att hänga på, men sen vände hon upp mot vinden och kom på slutrakan. Precis innan slutpinnen låg en död fågel, men den fick en snus och sen fortsatte hon, hon gick över slutpinnen med ca en meter och vände sen runt och markerade. Skön känsla att få alla pinnarna med, än om inte spåret var lysande. Domarnas kommentarer var att de tyckte hon tog lång tid på sig på mittsträckan där hon letade pinne och de tyckte nästan att jag bromsade upp henne inför pinnen. Här håller jag inte riktigt med för hon slog några meter åt höger och vänster ett par gånger, men hon rörde sig inte framåt. Ska jag ha 10 meter lina kan jag inte följa med höger och sen vänster när hon inte rör sig framåt. De kommenterade att hon nästan gick framförgående efter andra vinkeln innan hon tog spåret igen och sen tyckte de att hon hade något svag markering på slutet. En del höll jag med om annat inte. Betyg 6-6. Kommentarer på protokollet: stopp, slarv 2:a sträckan, vinkel, dålig i vinklar, dåliga markeringar.


Sen bar det av till brukshundklubben. Där visade det sig att den som fick högst poäng på spåret hade 6,5-6,5 och 3 stycken bröt. Alla var överens om att det var svåra och utmanande spår pga kylan, vinden, underlaget mm.


Vi körde budföringen först och jag var mest orolig att hon skulle göra som på träningar att hon knappt vill lämna mottagaren för att det är där det händer kuliga saker. Idag så sprang hon raketsnabbt till mottagaren, satte sig fint fot och precis när mottagaren skulle klappa henne så stack hon iväg till mig. Vi har ändå tränat med många olika mottagare och här var det en liten späd tjej så det borde inte ha skrämt henne, men hon var taggad på att springa Pixie-fort. När jag lämnade dem så hörde jag att de diskuterade ifall det var en 0 eller inte.


Lydnaden gick inne på en grusplan, rättare sagt en av Falsterbo Horse Shows dressyrbanor, och vi började med platsen. Märkte att hon vara ganska laddad, men jag var inte särskilt orolig. Schäfern sidan om började pipa, reste sig och gick fram något och jag blev mäkta förvånad när hon satte sig upp. Hon flyttade sig inte framåt utan satt kvar på exakt samma ställe, men det kändes både förvånade och surt...


Linförigheten kändes ok, hon kan bli lite vid i högersvängar.

Framförgåendet var spikrakt, men lite snabb.

Platsläggandet var vi lite ur synk när vi startade, men läggandet kändes ok.

Inkallningen var Pixie-snabb

Apporteringen bra

Hopp över hinder (som vi precis tränat in med hopp-sitt) kändes bra trots att hon nog aldrig har hoppat så högt. Miss av mig att inte kolla hur högt hon skulle hoppa.


Poängen:

Linförighet: 9-8,5

Framförgående: 6-7

Platsläggande: 8,5-9

Inkallning: 10-10

Apportering: 9,5-10

Hopp över hinder: 10-10

Platsliggande: 8-8

Budföring: 5-6

Spårning: 6-6

Total medelpoäng: 257,5 p

2:a pris och uppflyttning


Med tanke på hur kass spårningen har gått nu innan är jag supernöjd!! Det är mkt som kunde varit bättre: spåret, budföringen, platsliggningen och ställandena i framförgåendet - men det räckte ändå och det är så skönt!!


Den största vinsten var nog ändå att hon var så positiv på lydnaden - inte alls så slokig som bara hon kan vara!


Nu kan vi stryka alla årets appellklasser från kalendern och fokusera på lydnadstvåan och lägre momenten (ja och agilityn så klart!). Rent spårmässigt ligger lägre klass ljusår bort! Men med lite hjälp från kunniga kan vi kanske komma lite närmare.


Pixie sover gott och det ska minsann jag också gå och göra!! :)

 



Skapa flashcards