skarin

Alla inlägg den 26 januari 2012

Av Charlotte - 26 januari 2012 05:30

...idag skulle Zelda ha fyllt 10 år!   


Jag var helt övertygad om att hon skulle få uppleva sin 10 års dag och mååånga dagar efter det - men ibland blir det inte som man tänkte sig. Jag är otroligt glad att jag fick dela dryga 9 år med denna fantastiskt härliga, glada, spralliga, clowniga arbetsmyra - min fina röda!!


         


Jag hade efter något år med min blandras Tea insett att jag ville ha en arbetande hund med mer motor än vad hon erbjöd och ganska snabbt inleddes jakten. Jag hittade till Windedos utanför Eskilstuna och fick förmånen att köpa valp från Mickey/Tam-kullen född i januari 2002.


Hon kom in som en frisk fläkt i mitt liv och var verkligen den träningskompis som jag längtat efter. Vi tävlade lydnad och satte LP1, blev uppflyttade ur appellklass spår, startade lkl2 och lägre klass spår (men här satte pipandet stopp för vidare lydnadskarriär), ställde ut. Vi båda älskade agilityn och efter att i flera år kämpat med tjuvstarter och slalomstrul lyckades vi ta oss upp i H3 och A2, var med på agility SM två år med laget Kämparglöd, vi provade på att valla, rallylydnad och gjorde en massa kul ihop.


Vi var aktiva ända in i slutet, eftersom jag inte visste att hon var sjuk. Zelda är otroligt älskad och saknad!! Jag saknar henne dagligen!!


Stort grattis på 10 års dagen alla kullsyskon!


Så tillbaka till verkligheten!


Äntligen är vår isolering över! Träffade hundar under jul/nyår som sen befarades ha kennelhosta och/eller noskvalster, så vi åkte automatiskt på isolering och behandling för noskvalster. Någon kennelhosta fick de inte och ifall de hade noskvalster de med vet jag inte - men nu är vi på banan igen. Har dessutom fått vaccinerat Pixie med det nya kennelhostvaccinet och hoppas, precis som veterinärerna, att det är mkt bättre än tidigare kc-vaccin. Passade även på att väga fröken svart och hon är en lång, hög och smal fröken på 20,2 kg. :)


Förra helgen var vi i Oskarström och årsdebuterade i agility. Det var 2*H1 som kördes i ett ridhus. Jörgen Tellqvist dömde och jag hade befarat det "värsta", men banorna var ok om än bana 2 bjöd på lite svårlöst handling.


Första klassen gick absolut bäst. Hon startade med hyfsad attityd och när vi kom bort på andra långsidan drog hon iväg genom en tunnel och trodde det var upplopp som gällde, vi skulle dock svänga vänster ta ett hopp och si så där en 10 hinder till. :) Fick tråcklat tillbaka henne över det missade hindret och vidare. Vi fick med oss 5 fel och hamnade på en 13 plats av 55 startande. Utan vägran hade det kunnat räcka till en pinne. Sista pinnen gick till en hund med 40.63 i tid och vi fick 40.65 med den långa svängen som resulterade i en vägran.


 

Andra klassen var lite klurig på bortre sidan, fanns inte riktigt någon given och naturlig väg ur handlingsperspektiv (för mig). Blev det inte lite knöligt vid ena hindret med en handling så vid ett annat. Jag var medveten om risken, men valde att efter tunnel, hålla ut henne över ett hinder, sen få henne över hindret mot mig och göra ett bakombyte för att komma bort till slalom till vänster. Hon kom lite galet rev hindret vid mitt bakombyte och kom sen fel in i slalom eller förbi slalom. Där stod sen Jörgen ganska nära och hon blev helt klart störd/låg/slokig och svår att få igång igen. Fick ta om slalom 2-3 gånger, men sen körde hon hyfsat vidare och banan ut. Det blev 21.41 fel och en 26e plats av 51 startande.

Detta visar mitt "bekymmer" med Pixie. Hon blir lätt lite slokig och jag vet inte ifall det beror på:

- att hon blir trött i hjärnan (första övningen/banan är hon oftast väldigt på hugget, sen dalar det)

- att hon inte har tillräcklig fysisk kondition

- att hon inte är tillräckligt motiverad

- att hon är känslig för situationer/händelser (högljudda hundar & människor kan påverka/störa henne)


Jag kan absolut inte köra en övning om och om igen tills den blir rätt eller för att få många reps - då slokar hon. Min söta svarta slokfia!! :)

    


Vi har haft en riktigt bra träningskväll för Nettan, hon kom ner till vår torsdagsträning. Det kommer vi försöka hålla varannan vecka ett tag framöver. Utöver det har jag anmält mig till två temakvällar hos Hundhopp, en i feb och en i mars. Så det blir en del agilityträning framöver, men nästa tävling hålls inte förrän i april. Så det kommer även vara fokus på lydnaden och spår nu ett tag framöver! I slutet av mars hoppas jag också få plats på den clinic som anordnas på Halmstad Arena med Maria Brandel. 


Det lilla röda yrvädret har nu hunnit bli 5 månader och hon är just ett yrväder. Intensiv och livlig, pigg på att träna och spåra, sen är hon lite väl intensiv och spårglad i vissa situationer, men det jobbar vi med. Vi har en gång kvar på vår valpkurs på Hand med hund i Staffanstorp. Vi har tyvärr missat två ggr pga isoleringen/karantänen, men är fit for fight för sista kurstillfället på lördag. Kom på att jag inte har anmält till någon kurs inför våren och vet inte hur jag ska göra - tiden räcker inte riktigt till... Hon har nu i veckan fått vara med när jag tränade lydnad på klubben i måndags och i ridhuset i tisdags. Hon vill gärna morska upp sig lite först när hon ser främmande hundar, men klarar sen av att bryta och fokusera på mig. Hon njöt i fulla drag när hon fick rejsa/busa med rasfränden Leo någon månad äldre i ridhuset när träningen var klar i torsdags. :)

Ovido - Quiz & Flashcards