skarin

Alla inlägg den 27 december 2011

Av Charlotte - 27 december 2011 16:57

Pixie har förändrats en del sedan Zelda försvann från och Zoe kom in i flocken (utomhus - inomhus är hon samma goa hund). Jag tror det grundar sig i att hennes trygghet försvann och att hon känner sig osäker på hur hon ska hantera vissa situationer. Hon är inte så trevlig när min pappa går ut med henne på dagarna, skäller och bär sig åt mot både hundar och människor. Pappa går bara med Pixie och jag försöker gå med dem var för sig så mycket som möjligt, men det är inte alltid jag hinner dela på dem.


Hon lyssnar på mig och jag har henne mycket lös, men i koppel och framförallt när Zoe är med så blir det lätt stökigt. Har cyklat med henne nästan dagligen nu under julledigheten och då går hon lös vid sidan om cykeln och har inga problem med hundmöten ifall inte hundarna vi möter bryr sig. Häromkvällen kom en lös cocker spaniel springande fram, den var iofs lugn, men Pixie gick upp i oroligt skall. Vi stötte på en lös pudel  igår och då gapade hon en del, men när han vänligt kom fram så var det ok. I båda fallen har inte ägarna haft någon koll, glad att det var vänliga hundar åtminstone.


Nu i eftermiddags när jag var ute med båda två och minstingen på sparkcykel så höll en granne på att packa in i sin bil och hade sin dörr öppen och ut far deras mindre trevliga jack russel tik. Hon kom springande 20 meter rakt mot oss och jag kunde se att hon inte hade vänliga avsikter. Hon for mot Pixies huvud/hals och jag vet inte ifall hon hann få tag, men jag fick in en spark mot henne så hon "flög undan" (känns inte kul att sparka på en så pass liten hund, men jag fredar mina hundar så gott jag kan). Husse kom farande och fick tag i henne innan hon hann komma igång igen. Båda mina var helt tokiga, raggen rest från nacke till svans och gapade som bara den.


Ett bakslag mao, som vi verkligen inte behövde… :(


Till saken hör att jag STARKT ogillar hundar som skäller och beter sig när man möter hundar och människor. Att bli arg hjälper inte och är inte pedagogiskt för fem öre. Att avleda med godis funkar så där när man har två som drar igång varandra… Med Zelda har jag haft ett enkelt och lugnt -Gå! eller -Låt bli! och så har hon struntat i mötande hundar. Pixie har jag koll på, men jag kan inte få henne att vara tyst.


Alla tips mottages mer än gärna!!


Valpkurs har jag börjat gå med den lilla, vi har hunnit med tre gånger. Det är inte många valpkurser igång så här under vintern (som dessutom stämmer med makens arbetstider), men vi fick plats på en valpkurs hos Hand med Hund i Staffanstorp. Vid första tillfället så undrade instruktören vad vi ville lära oss/fokusera på och mitt svar var koppla av/aktivera av-knappen. Zoe är en intensiv räka och om något så behöver hon öva på att ta det lugnt. Mycket riktigt, efter att ha varit en timme ute och gjort övningar har vi en timme inne med teori där hundarna är med. De andra valparna somnar som stockar i något knä eller på golvet, men inte Zoe. Så det har vi att jobba på. :)


Hemma kan hon som tur är slappa och ha det mysigt...

   


Zoe är en go liten räka, full av humor och energi. Älskar att leka och komma upp med leksaker i knäet. Vi övar på bra att kunna färdigheter - där gå-i-koppel-utan-att-dra står högt upp på listan. Öronen står upp som schäferöron och jag hoppas de "mjuknar" lite när alla tänder trillat. Nu är framtänderna utbytta och vi längtar till även hörntänderna är lite mindre vassa. Vi var och gick en långrunda med Lotta och hennes hundar för någon dagen sedan och det var väldigt lerig och det är som att de där parabolerna till öron drar till sig lera - helt smutsiga på insidan efter promenaden.

   


Den här lilla mysisen har efter sin äta-folie-form-ont-i-magen fått en "ful ovana" av att vilja upp i sängen och sova där. Hon är min fjärde hund och det är inte ofta hundarna har fått komma upp i sängen. Men på något vis lyckas Zoe krångla sig upp och få stanna kvar...hur gick det här till? :)

För Pixies del är det ridhusträning på tisdagar och inomhushallträning på torsdagar, båda i agility, som gäller. Två bra, givande och trevliga grupper. Hon har utvecklats en del i agilityn, tycker det är mycket roligare och kan träna för leksakens/lekens skull. Det är svårt när en hund bara tar godis som belöning, framförallt om man vill ha upp farten. Vi har massor att träna på och hoppas att vinterns båda träningar tar oss en bit på vägen. Vi har kört en hel del kontaktfältsträning sedan ganska tidigt och hennes kontaktfält är ok, hon är lite långsam uppe på balanshinderna och vill helst inte lämna dem. Så nu kör vi med skål några meter bort eller efter ett hopp, så det blir klick vid rätt beteende och sen fortsätt fram till skålen.


 


Målen för 2012 ska jag klura på några dagar till och sen åtminstone få ner dem på pränt i träningsboken, kanske även här. Lydnaden har vi inte jobbat så mycket med den senaste tiden, men det är nog dags att sparka igång där ifall vi ska vara klara för det som väntar.


Önskar er en god fortsättning på 2011!!

 


Ovido - Quiz & Flashcards