skarin

Alla inlägg den 22 juni 2011

Av Charlotte - 22 juni 2011 21:13

(Grrrr, är så arg på datorn!! Hade skrivit klart i princip hela inlägget och då kör datorn igång en uppdatering, stänger ner alla program  - utan att förvarna - orkar knappt skriva om allt!!)


Vi kan inte skryta med att ha en bra uppladdning inför SM. Vi tränade flitigt i vintras, men sen kom livet emellan. Har kört några få träningar på klubben, utan direkt planering, den bruna är något för rund om magen och så blev jag magsjuk precis innan.


Lördagen innan så bjöd Mia in till SM-genrep hemma hos sig i Stidsvig (SM = Stidsvig Mästerskapen). Det var himla trevligt, Mia hade hittat lite småkluriga Kenth Svartberg-banor, bjöd på god fika och grillat. Dessutom tävlade vi om vinstpengar - hur ofta händer det annars. Vi hade lite småfel här och var och i agilityklassen så trodde Zelda att gungan var balansen och far ut i luften innan den har börjat röra på sig. Förvånade mig själv med att ha snabba reflexer och fångade henne i luften, det var nog tur för hennes stackars ben.


Jag hade egentligen tänkt köra upp till Stockholm tidigt fredagmorgon, men alla andra skulle köra upp redan på torsdagen för att få bra tältplats kl 9 på fredagen.


Körde upp på torsdag eftermiddag och fastnade i kö i Småland. En husvagn som gått in i mitträcket. Husvagnen var alldeles tillplattad och alla deras tillhörigheter låg utspridda på motorvägen. Ingen kul start på semestern för tyskarna, men de verkade vara oskadda, som tur var.


Jag bodde hos min syster, 10 minuters körväg från Polishögsskolan på Sörentorp/Ulriksdal (glad att jag hade GPS i den ombyggnadsröran på alla vägar). På lördagen var det först "tältresning" kl 9 - märklig rusning! :) Sen var det lite segt att vänta i regnet till veterinärbesiktningen kl 13. Vi hann med en härlig 3 kms slinga i skogen på polisens område. Bra uppvärmning inför veterinärbesiktningen. I Karlstad förra året fick jag springa fram och tillbaka med henne flera gånger innan hon godkändes. Hon passgår eller galopperar ifall jag ökar takten, men här gick det bra.


Kl 16 var det invigning. Förra året gick paraden genom Karlstads gator i centrum och talen hölls i en park. I år samlades vi en parkering och gick ca 200 meter till gräsplanen mellan agilityplanen och lydnadsplanen. Där invigningstalade SM-generalen, rikspolischefen och SBK högsta höns. Emma Willblad höll en fantastisk freestyleuppvisning med sin vita bc Plätt, som var zebramålad.


På lördagen började tävlingarna redan kl 7, men som tur var startade inte vår klass förrän vid 11. På lördagen var det agilitylagklass och vi fick sista startnumret. Banan gillade jag och fick en bra känsla för den (får jag inte den känslan när jag banvandrat så har jag oftast svårt att köra den, det kan vara en sekvens som inte jag har klart för mig hur jag ska lösa eller något i den stilen), men den här banan kändes riktigt bra. Jag var otroligt fokuserad och taggad och inte nervös - går det så går det. Först kör Tajzon ett fint lopp, sen är det Milos tur han diskar sig på tredje hindret från slutet och vi går in och gör tyvärr samma sak. Jag var medveten om "faran" och tyckte att jag tog ut henne tillräckligt på tillbakavägen, men hon hamnade längre fram/ut än vad jag trodde och drar tillbaka på samma hinder och hoppar det. F----N var det som jag både sa och kände. Fram till diskningen hade vi på sin höjd 5 fel med oss. Loppet kan man se på http://www.agilityportalen.se (tack Thomas Szabo), men just vid diskningen är han inte riktigt med och man ser mig, men inte Zelda. För den som vill se så är länken till loppet här: http://www.livestream.com/agilitymasterskap/video?clipId=pla_cc3af425-bff1-4dbe-bcd2-aa448d551314&utm_source=lslibrary&utm_medium=ui-thumb. Vårt lag Kämparglöd börjar 2:03:55 in i filmen, mitt lopp börjar 2:06:37 in i filmen.


På lördagen träffade vi Lena och Pixies bror Eazy - det var ett trevligt möte!!


Bryt ihop och kom igen, fast varför på ett SM, när hon gick så pass bra och samarbetade. Tajzon var nog nolla, Etna fick med sig 10 fel, så hade bara Milo eller Zelda gått i mål så hade läget varit angenämnt inför söndagen. Sen njöt vi av individuella lopp. Tävlingarna var nog inte klara förrän vid 18-tiden på lördagen och därefter var det att åka till syrran och käka.


På söndagen hade vi egentligen inget att tävla för eftersom laget blev diskat på lördagen, jag och Nickie bestämde oss för att köra, Mia sparade Etna till det individuella loppet och Tajzon blev tråkigt nog skadad i vänster lår. :( Så Sofia kunde inte starta individuellt med honom alls - tyckte så synd om dem!!


Hoppbanan fick jag inte riktigt samma bra känsla för, det var nere i högra hörnet jag inte riktigt hade bestämt mig för hur jag skulle handla och det stör känslan. Här kom vi runt, men jag tror att vi fick tre rivningar med oss - det regnade rejält (vilket det gjorde konstant hela söndagen). Länken: http://www.livestream.com/agilitymasterskap/video?clipId=pla_64737714-426f-41a0-967f-e30c8fd96f32&utm_source=lslibrary&utm_medium=ui-thumb, vi kör 28:20 in i filmen. Skönt att få springa, men oj så mkt roligare det hade varit ifall vi hade varit med i leken.


Banorna från SM kan man hitta på www.sbktavling.se


SM är alltid ett skoj arrangemang och man har möjlighet att se många duktiga ekipage, lagbanorna var roliga, den avslutande ind.large-klassen var utslagsgivande. Många av lag- och tältkompisarna gjorde riktigt fina lopp och de med yngre hundar kommer att vara grymt farliga på nästa SM!!


Extra kul tyckte jag det vara att Mattias Nilsson med Zelda släktingen Aragorn från Windedos tog guld i lagklassen och silver individuellt!! Stort grattis!! Samma till alla andra bra insatser på SM!


Fick shoppat lite, en bur, roliga leksaker och gott godis.


Nästa år går SM i Borlänge 15-17 juni. Vi får se ifall vi kan kvala dit med vårt lag som har en relativt hög medelålder (Etna 11, Zelda 9, Milo, 8, Tajzon 7). Individuellt är inte aktuellt eftersom jag fortfarande harvar i agility-tvåan. ;)


Vi kom iväg sent från Stockholm, äckligt regnoväder större delen av vägen, var i Trelleborg vid ett-tiden på natten och sen var det dags att upp på måndagmorgonen, iväg med barn till skola/dagis och sen köra till Helsingborg. Min kropp mådde nästan dåligt av att sitta bakom ratten igen... Blir det något nästa år så ska jag åtminstone vara ledig på måndagen med! 


Ska försöka få upp lite foto på FB, men vädret gjorde inte förutsättningarna för bra foto så goda.


Igår var jag och röntgade Pixies höfter och armbågar och jag tyckte att det såg bra ut, nu hoppas jag SKK tycker likadant. Sköterskan som röntgade måste ha sett att det stod Pixie, Australian Shepherd med stora bokstäver på röntgenprogrammet på datorn, trots det så pratade hon vallning och får hela tiden - så hon verkade vara säker på att det var en bc under röntgenkameran...jag orkade inte ens kommentera. När jag sa att jag hade tävlingsambitioner tänkte jag agility, bruks och lydnad, men hon tänkte vallning, ja,ja...


Jag vägde in Pixie på 20,3 kg hos veterinären, men den där bruna runda väger hela 22,5 kg. Där ska ca 1-1,5 kg bort - hoppas nytt foder, hårdare regler för daghusse/matte och mer motion kan hjälpa. ;)


Kram på er!





Skapa flashcards