skarin

Alla inlägg den 29 maj 2011

Av Charlotte - 29 maj 2011 22:54

Den där kommentaren om rasen kommer att förfölja oss känns det som, men med en svart-vit lätt-i-typen-aussie så är det nog bara till att gilla läget.  Hade jag inte haft aussie så hade det varit annan vallhund och inte helt osannolikt en bc...

;)


Vi var på Lomma BK och gick ett MH som arrangerades av Burlövs BK. Beskrivare var Monique Wrambeck. Om vi ska börja med en kort sammanfattning så uppförde sig den här fröken sig så som jag förväntat mig, dock med lite mindre leklust kanske.


Kontakt - hälsning: Hon sniffade av gruppen (4).

Kontakt - samarbete: Följde med fram till testledaren och hon följde med honom, men var snabb tillbaka till matte (3).

Kontakt - hantering: Hon godkände hanteringen, men njuter inte av den (3).

Lek 1 - leklust: Vid leken började hon lite försiktigt (3).

Lek 1 - gripande: Hon grep försiktigt och löst (3).

Lek 1 - dragkamp: Hon bjöd inte upp till kamp som hon gör hemma eller vid träning (1).

Här i början var hon lite splittrad av att min pappa var med och filmade det hela, så hon tog en vända bort till honom för att kolla läget när hon tyckte att testledaren (den dryga stockholmaren, som han själv kallade sig) inte var intressant nog.


Förföljandet: Vid första försöket känns det som att hon tar några steg fram och sen tittar lite på mig, hon springer i alla fall inte iväg trots att jag ger henne ett varsågod. Hon var dock väldigt intresserad av att gå dit och kolla, så vid andra försöket startar hon snabbt, innan jag får ett "släpp hunden" så glider kopplet ur handen på mig. Hon går hela vägen fram och tar "bytet" (1 & 4).

Gripande: Första gången är hon inte där, men vid andra försöket griper hon och tar med sig "bytet" (1 & 5).

Aktivitet: Här var hon precis som jag väntat mig, vandrade runt, pep lite, snusade, käkade gräs och till slut så satte hon sig vid min sida och sen la sig ner när tiden var ute (3).

Avst.lek: här var hon inte ett smack intresserad av vad snubben i capé gjorde, inte ens när han tog av sig capén och kallade (1 på alla avst.lek)

Överraskning - rädsla: vid overallen så reagerar hon, men är riktad fram (3).

Överraskning - hot/agg: hon skällde konstant, sen hade jag svårt att se vad hon gjorde efter som jag stirrade på overallen (2).

Överraskning - nyfikenhet: hon fortsatte skälla och gick inte riktigt ända fram själv, jag stod öga mot "öga" med overallen, då hoppar hon upp med framtassarna mot min rygg så att hon nästan puttar mig in i overallen, när jag sätter mig på huk går hon fram och nosar (2).

Överraskning - kvarstående rädsla: här tyckte jag att hon gick före mig i kopplet fram och snusade på overallen och jag upplevde inte henne som påverkad, men de hade sett en tendens till både vid andra passagen (2).

Överraskning - kvarstående intresse: hon nosade på overallen vid någon av passagerna (3).

Ljudkänsl - rädsla: hon var framme och nästan på skramlet innan de skramlat färdigt, backade något steg och sen fram igen. Jag hörde fnissande från funktionärerna och en kommentar om att de trodde att hon skulle ta kedjan i munnen innan den hade stannat (1).

Ljudkänsl - nyfikenhet: hon var snabbt framme och utan hjälp (5).

Ljudkänsl - kvarstående rädsla: vid någon passage valde hon att gå på andra sidan (2).

Ljudkänsl - kvarstående intresse: hon var framme och kollade av läget (2).

Spöken - hot/agg: när hon ser dem börjar hon kontrollera dem och skälla ihållande (3).

Spöken - kontroll: hon kontrollerade båda spökena under hela "momentet" (5).

Spöken - rädsla: hon slutade inte skälla och sökte inte sig fram till spökena själv (3).

Spöken - nyfikenhet: här hade hon svårt att avreagera, fortsatte skälla trots att jag tagit av huvan på dem (1).

Spöken - kontakttagande: Hon kom inte fram förrän de var avklädda och utom tid (1).

Lek 2 - leklust: hon hängde med i svängarna, men grep inte trasan (2).

Lek 2 - gripande: se ovan (1).

Skott - hon spände upp sig och skällde, letade var skotten kom ifrån, men blir inte låg. De beskrev henne som skottovan (3).


Observera att detta är hur jag uppfattade henne, det kanske ser helt annorlunda ut när jag ser filmen - vilket jag inte hunnit göra ännu. 


Så nu är i alla fall den mentala statusen känd på fröken svart. Och det var med skämtsam ton de två beskrivarna sa att det var en trevlig border collie.


Hoppas jag hinner se filmen imorgon.


På tal om något helt annat så har våra ungar flyttat hemifrån idag...


...inte våra söner då - det lär väl dröja några år till hoppas jag - men våra talgoxebebisar som bara för någon vecka sen inte hade några fjädrar på sina små kroppar.

 

I morse när vi åt frukost lämnade de en efter en holken som sitter i rabatten utanför köksfönstret. Helt fantastiskt att få följa från köksbordet!! Herr & fru Talgoxe flög mellan trädet, staket och bordet och försökte locka ut dem en efter en, de satt ett par minuter i hålet och kollade ut och tjolahopp så flög de för första gången i sitt liv. Herr & fru Talgoxe flög med ungen ut till buskagen utanför vår tomt och sen tillbaka för att hämta nästa unge. En unge satt extra länge och var lite mer vinglig i färden, den flög mot fönstret och ner bland krukorna på altanen, men efter en stund så våga den sig på ett nytt försök - som lyckades - och kom iväg till resten av familjen. Det är tredje året i rad som vi har fått följa en talgoxefamilj nära inpå. Föräldrarna uppskattar nog att det är slut på skytteltrafiken till holken, än om de säkert måste fortsätta hjälpa de små med mat.


Sleep tight!

 

Skapa flashcards