skarin

Direktlänk till inlägg 22 februari 2011

Papillom

Av Charlotte - 22 februari 2011 20:45

Igår ringde veterinären och de hade fått tillbaka provsvaren för biopsierna från Pixies tassar och det visade sig vara papillom, dvs vårtor, som troligtvis orsakas av virus och går mao inte att behandla. (Enligt NE godartad tumör). De ska läka bort av sig själv, men man kan hjälpa till genom att smörja med mjukgörande salva.


På frågan ifall det kommer igen och är kroniskt så var svaret att det är som för människor, vissa har mer problem och får det mer återkommande. Inget svar jag blev så glad över, men, men, som någon sa: - Det kunde ha varit värre!


Har googlat lite, men hittar inte så mycket med papillom och hund (får en massa träffar på papillon, men de kan väl inte räknas som vårtor?! :) )


Vi har inte haft vårtor själv, så vad jag kan utläsa från diverse human sidor så är det framförallt barn i skolåldern som drabbas och att i vuxen ålder avtar frekvensen. Undrar om motsvarande gäller för hundar, att det är främst unga hundar som drabbas?!


Ja, ja, är det någon som har erfarenhet av papillom/vårtor på hund så hör gärna av er.

 
 
Ingen bild

Marie

22 februari 2011 21:17

Ja du Charlotte, det finns ju så många konstiga sjukdomar som både människor och djur drabbas av. Att unga individer människor/hundar drabbas är ju inte så konstigt. Det finns hela tiden en pågående celldelning, framförallt i ung ålder (ju äldre man blir desto långsammare celldelning). Jag tror du ska ha is i magen. Hade nåt liknade fast på en häst och det satt på mulen....kanske dålig liknelse men det gick bort och det var oxå vanligt på unga individer...

Lycka till, Marie, Amigo & Citro

Charlotte

22 februari 2011 21:26

Tack Marie!! Då håller jag tummarna för långsammare celldelning framöver! ;)

 
Janet

Janet

22 februari 2011 21:23

Hej
Fasen va tråkigt!! Kan man inte frysa bort som man gör på människor?? Det skulle väl funka ...varför inte??
Min pojke gjorde det och dom kom aldrig tillbaka.

janet

http://flying-eagles.blogspot.com

Charlotte

22 februari 2011 21:25

De har minskat i storlek och veterinären hoppas att de går tillbaka helt. Jag hoppas framförallt att hon inte har ont i dem. Hon har blivit VÄLDIGT rädd om tassarna efter allt juxande och det känns trist. Nu är det bara till att jobba vidare med positiva känslor kring tass-pill och kloklipp.

Frysning pratade de inte om för hundar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Charlotte - 30 maj 2013 17:15

Min allra finaste fröken svart!!         LP1, LP2, RLD N, RLD F, RLD A Force Galaxie's Pixie Spell uppflyttad till lägre klass spår, tävlar agility/hoppklass 3 och lydnadklass 3 (RLD A när SKK har fått tummen loss) Det är idag ganska svårt a...

Av Charlotte - 3 december 2012 22:57

Andan föll på och då är det bäst att skriva nu, än om det är några dagar kvar på 2012. Tävlingsåret 2012 är slut för vår del och det känns både lite vemodigt, men också helt ok efter en något hektisk höst (vår och sommar skulle maken fylla i). Proble...

Av Charlotte - 13 september 2012 16:45


...och saknaden är fortfarande stor!       Än om inte sorgen/saknaden känns dagligen så kommer den och går. Senast den var oerhört påtaglig var när jag skulle till veterinären för att vaccinera liten rödnäsa.   Liten rödnäsa har ju hun...

Av Charlotte - 22 april 2012 21:35

Har idag varit och tävlat inofficiell agility i Ystad, var på plats redan kl 7.15 (urk-tidigt en söndag) och det dröjde bara någon timme sen började det regna och slutade inte så länge jag var kvar - det bara vräkte ner. Jag avverkade två regnjackor,...

Av Charlotte - 5 februari 2012 23:11


Vi tävlade appellspår i Skanör-Falsterbo idag. Jag anmälde mig tidigt i januari och då hade vi +10 grader och inte tillstymelse till kyla och snö. Men kylan kom och även lite snö, lagom till vi skulle genrepa och tävla. Vi har haft några riktiga skit...

Skapa flashcards