skarin

Alla inlägg den 9 februari 2011

Av Charlotte - 9 februari 2011 16:54

Vi fick en tid hos veterinären idag kl 14.30 Två veterinärer och två djursjukvårdare tittade på hennes tassar och de konstaterade att de inte hade sett något liknande tidigare (iofs ganska unga veterinärer). De skulle beskriva det som väldigt ömma "förhårdnader", ev. lite åt vårthållet. Smärtan ville den ena likna vid hälsporre. Akut inflammationstillstånd i underhuden lyder diagnosen på kvittot.


Pixie fick lugnande för att de skulle kunna undersöka ordentligt och ta biopsier. Vi hittade dessa "förhårdnader" mindre eller större till storleken på alla fyra tassar runt de stora trampdynorna. På vänster fram har hon dessutom en i kanten på en mindre trampdyna. De tog biopsi från den stora "förhårdnaden" på ena baktassen och från en mindre och ganska blodig på ena framtassen. Jag fick frågan ifall jag ville vara med och det ville jag så klart, med blicken fäst mot fälten på den skånska slätten. När de tog biopsin från baktassen och sydde där gick allt bra, men när de skulle ta den på framtassen stretade Pixie emot ganska bra och de började prata om att de ev. hade träffat en nerv och fått en fin tårtbit av huden osv, då höll jag på att tuppa av. Så matte fick snällt vingla ut i väntrummet och sätta huvudet mellan benen, svettades floder. Men med den något friskare luften i väntrummet piggnade jag till hyfsat snabbt. :)


Nu har hon ett stygn på en baktass och ett på en framtass och de ska tas om 10 dagar, då bör även resultatet från biopsierna vara tillbaka. Till dess är det krage och droppar på "förhårdnaderna" som gäller.


Vi (= jag) som hade stora planer på vad vi skulle hinna med innan nästa tillfälle för Emelie den 19 feb. Jag håller tummar och tår (igen) för att det inte är något som inte går att behandla, vill absolut inte att min fina glada svarta fröken ska gå och ha ont i tassarna. :( 


Har någon varit med om något liknande eller hört om det så hör gärna av er!!


Ovido - Quiz & Flashcards