skarin

Direktlänk till inlägg 1 november 2010

Svettigt och lerigt, men oj vad kul...

Av Charlotte - 1 november 2010 21:36

I helgen som gick så anordnade Paula kennelträff för Force Galaxie's hundar hemma hos Peter och Jeanette på Western Ranch i Askeröd och temat för helgen var - vallning.


Vi samlades vid halv nio för gemensam frukost och i samband med den så höll Peter en genomgång, som tog upp:

Klockan (medurs = vänster, moturs = höger), balans

Triangel av respekt med får, hund och människa på vars en hörna (hunden ska respektera människan och fåren, människan respektera hund och får och fåren respektera människan och hunden)

Press = tänk rätt

Bild se bilden framför dig först, vad ska hända

Vi diskuterade även vad 25an är för något, tillsammans med begreppen balans, fram, driv, hämt, djurkänsla, flockkänsla, zoner mm.


Efter den teoretiska genomgång var det dags att hämta hundarna, det var "valparna" som skulle få äran att börja i 25an med 3 får. Den första övningen handlade om att låta hunden (på ett lugnt sätt) få bekanta sig med fåren, och vi med hjälp av käppen (förlängda armen) få hunden i balans. Vi fick tänka till vad vår bild var, hur vi ville att det skulle se ut och sen försöka förverkliga det.


För en nybörjare är det inte lätt att hålla reda på fåren, hunden, sig själv och dessutom komma ihåg vad man hade för bild från början...blir lätt en soppa.


Vi strävade efter att få hundarna "öppna" och tänkande, med rätt attityd i kroppen och knoppen.


Först ut var Janet med Felix...

        


sen Emma med Texas...

               


sen Frida med Minoo...

  


sen Susanne med Hugo...

     


sen Charlotte med Pixie...

           


sen Paula (och Peter) med Storm...

      


sen Frida med Addox...

                


sen Camilla med Trolla...

     


Roland var och tittade med Bliss...


Dag två började med recap och vi diskuterade hämt, som vi skulle få prova trots att det egentligen var lite tidigt i våra hundars träning. Peter visade med Don och våra hundar följde nyfiket fåren och Don på stora fältet.

            


Frida och Addox

  


Efter att alla fått pröva detta så gick vi tillbaka till 25an, idag med 6 får. Vi fick börja med att stanna hundarna, gå igenom flocken och påbörja ett litet skick.


Frida och Minoo

        


Charlotte och Pixie

                  


Frida och Addox

      



För min del gällde det att sätta press från början så att hon inte skäller och flaxar, utan sänker tempot, svansen, tystnar och börjar jobba och tänka fokuserat.


Jag har fått blodad tand då jag såg att min lilla svarta diamant faktiskt klarade av det här, på ett sätt som jag gillar. Förutom blodad tand fick jag grym träningsvärk i lår och rumpa av all baklängesgång i halkig lerhage. Det blir väl jag som bjuder på smörgåstårta nästa gång vi ses eftersom jag lyckades dratta på ändan i leran.


Stort tack till:

Paula - för att du arrangerade kennelträffen!

Familjen Bengtsson - för att ni släpper in ett gäng, näst intill främlingar, i ert eget hem!

Jeanette - för den fantastiska markservicen med välbehövd frukost, god middag och underbara kakor till kaffet!

Peter - för den grundliga teorin, pedagogiska förklaringarna i och utanför vallhagen, tålamodet med virriga förare och de ibland ivriga och kluriga hundarna.

Fåren - som stöttade upp mig och räddade mig från många fall på baken!

Alla som var där - för mycket trevligt sällskap!!


Har ni bra foto så är jag givetvis intresserad!!

 
 
Janet

Janet

1 november 2010 23:43

Hej

Ni var riktigt duktiga du och Pixie!! Jag blev imonerad.
Själv var jag väl mest i chock ha,ha........hur svårt det egentligen är. När jag öppnade kameran har jag inte ens fått foton på alla ekipage :(

fler än du fick blodad tand!!

janet

http://flying-eagles.blogspot.com

Charlotte

2 november 2010 09:23

Jag känner igen det där chocktillståndet. Jag kom i kontakt med vallning redan i slutet av nittio-talet när jag testade att valla med min blandras (collie/bc) hos Maud Grönberger i Häckeberga. Sen har jag testat Zelda ett par gånger både hos Peter och hos Lottie utanför Trelleborg. Det är först nu jag känner att jag förstår en del av det. Det finns dock massvis kvar att lära och jag hoppas kunna pressa in lite vallning i schemat framöver.

Jag hade hundratals bilder i kameran, men oj vilken liten bråkdel av dem som är något att visa.

Ha det fint!
/Charlotte

 
Lena

Lena

2 november 2010 08:39

Hej!
Va kul Ni verkar ha haft det ;o)
Svettigt å lerigt..Kul!

Härliga bilder

Lena & Eazy

http://www.alwasmoments.blogspot.com

 
Marie L

Marie L

7 november 2010 00:49

Fina bilder från vallhelgen. Kul att Pixie går så bra. Är Addox ett kullsyskon till Pixie?

http://www.123minsida/Minos

Charlotte

7 november 2010 19:35

Hej Marie,

Addox är från kullen innan Pixie, ca 1½ år nu.
Jag mailar foto.

Ha det fint!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Charlotte - 30 maj 2013 17:15

Min allra finaste fröken svart!!         LP1, LP2, RLD N, RLD F, RLD A Force Galaxie's Pixie Spell uppflyttad till lägre klass spår, tävlar agility/hoppklass 3 och lydnadklass 3 (RLD A när SKK har fått tummen loss) Det är idag ganska svårt a...

Av Charlotte - 3 december 2012 22:57

Andan föll på och då är det bäst att skriva nu, än om det är några dagar kvar på 2012. Tävlingsåret 2012 är slut för vår del och det känns både lite vemodigt, men också helt ok efter en något hektisk höst (vår och sommar skulle maken fylla i). Proble...

Av Charlotte - 13 september 2012 16:45


...och saknaden är fortfarande stor!       Än om inte sorgen/saknaden känns dagligen så kommer den och går. Senast den var oerhört påtaglig var när jag skulle till veterinären för att vaccinera liten rödnäsa.   Liten rödnäsa har ju hun...

Av Charlotte - 22 april 2012 21:35

Har idag varit och tävlat inofficiell agility i Ystad, var på plats redan kl 7.15 (urk-tidigt en söndag) och det dröjde bara någon timme sen började det regna och slutade inte så länge jag var kvar - det bara vräkte ner. Jag avverkade två regnjackor,...

Av Charlotte - 5 februari 2012 23:11


Vi tävlade appellspår i Skanör-Falsterbo idag. Jag anmälde mig tidigt i januari och då hade vi +10 grader och inte tillstymelse till kyla och snö. Men kylan kom och även lite snö, lagom till vi skulle genrepa och tävla. Vi har haft några riktiga skit...

Ovido - Quiz & Flashcards