skarin

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2010

En härlig helg (och måndag) till ända....

Av Charlotte - 11 oktober 2010 22:47

På vägen hem i fredags körde jag vägen om Rusta och har därmed utökat min hinderpark med en lång tunnel, ett enkelt däck och en tunnel/säck-variant. Så i lördags hann jag köra ett träningspass med hundarna. Med Pixie körde jag "följa-övningar" på bar mark och sen runt två koner och kunde då enkelt lägga in framförbyte. Körde bakombyte på bar mark, sen lite däck, 4-pinnars slalom och tunnelövningar.

   
 
Var även med killarna på ishallen, Isak spelar hockey tisdagar och lördagar och har fått avancera upp en grupp till de lite äldre. Theo åkte skridsko för första gången. Det var mest en massa drattandes på ändan, men oj vad han var nöjd. Tidigare i höst har Theo skrikit sig hes över att han också ville åka, nu äntligen gick hans dröm i uppfyllelse. Han nöjde sig inte med skridskor och kon, han skulle ha klubba och puck också som en riktig hockeyspelare. :) En kille i Isaks grupp stod för dagens bästa citat: Jag hatar att bryta benet! Detta efter en räddning där han slog i sitt knä och fick riktigt ont, att han sen kunde åka vidare tre minuter senare gjorde inte citatet mindre kul. :)

       
 
På eftermiddagen när Micke körde iväg till jobb, packades hundar och ungar in i bilen och vi körde till Torup för skogspromenad, fika, lek på naturlekplatsen och kastanjeplockning. Därefter körde vi för att fira farmor/svärmors födelsedag.
 
Igår var det då årets sista tävlingsdag för Zelda och färden till Åhus BK var dimmig - tät, tät dimma hela vägen och vid Hyby fick jag nästan närkontakt med ett rådjur som förvirrad stod mitt uppe på vägen och inte riktigt visste var den skulle bli av. När vi kom fram och jag tog ut hundarna ur bilen var Zelda helskum, hon hade svansen slickad mellan benen, skakade som en tok och drog paniskt åt alla håll och kanter. Jag har aldrig sett henne så. De enda gångerna jag ser henne rädd är när vi stannar vid en järnvägsövergång (om det är plingandet eller tåget i sig vet jag inte). Hon var nästan inte kontaktbar. När jag sen en stund senare tog ut henne ur bilen för att värma upp var hon som vanligt igen och jag märkte inget när vi körde loppen - mycket märkligt!!
 
Årets sista lopp representerade ganska väl hur tävlingssäsongen har varit och vad vi behöver träna vidare på. I agilityklass 2 så lyssnade hon fint och fick 10 fel, ett missat kontaktfält och en rivning. Jag tyckte iofs att hon hade en tass på där hon fick fel, men jag såg däremot att hon missade uppfarten på bommen och det missade domaren. Så vi får mao fortsätta vår kontaktfältsträning. I denna klassen var det bara en helnolla, och det ekipaget hade 0,24 sekunder tillgodo till referenstiden på 46 sekunder... En trevlig bana, men den skördade helt klart sina offer. ;) Av 29 startande blev 11 diskade och vi hamnade på en 9:e plats med våra 10 fel.
 
Enzo och Lotta debuterade i agility-tvåan och de fick till ett riktigt fint lopp, utan rivningar och med fina kontaktfält, men en miss i ingången av slalom. De kommer innan de vet ordet av det vara i trean. De fick dessutom sin första pinne i hopp-ettan och en 2:a plats. GRATTIS!! Vi pratade om att Enzo äntligen har fått ett foder som funkar för hans känsliga mage och han verkar må riktigt bra - och på kort tid har alla pinnarna rasat in. Kul!!
 
I hoppklass 3 så skulle muren tas 3 gånger, vi tränar aldrig mur och får ibland problem med den på tävling, men inte igår. Hon lyssnade fint och var där jag ville ha henne, utom på ett bakombyte. Hon stannade när jag skulle byta bakom, hoppade till sist stillastående och rev. Jag var tydlig med hopp-kommandot, men det hjälpte inte - så frustrerande!! Hade jag haft loppet på film så är jag nästan säker på att problemet är att jag ligger på för hårt och hamnar för långt fram/före henne inför bakombytet och då behöver jag sakta in och då stannar hon med - min analys - fel eller rätt vet jag inte.
 
Pixie fick också lite egentid på tävlingsplatsen, ni som har varit på en agilitytävling vet vad det innebär och den kan upplevas som en aning stökig. Hon är (än så länge) lugn runt banorna och hetsar bara upp sig när hon hittar någon hon känner och vill fram och hälsa. Vi körde lite följa-övningar, passade på att testa den korta tunneln på framhoppningen när ingen var där och skickade runt stolpar. Hon bryr sig inte om andra hundar, det är snarare så att jag har svårt att konkurrera ut det smaskiga kaninbajset. ;)
 
Allmänlydnadskursen jag började har jag än så länge bara varit på en gång och precis som jag visste så missar jag majoriteten av tillfällena. På torsdag börjar en ny kurs med Marina och bortsett från att vi missar första gången, så hoppas jag att vi kan vara med på de andra tillfällena.
 
Sneglade lite på en lydnadsklass 2 i Svedala den 7/11 - funderade på att damma av gnällspiken Zelda. Får tänka lite till på den...
 
Ha en fortsatt fin vecka!

 
 
Marie

Marie

12 oktober 2010 08:47

Ser verkligen ut som du haft en härlig helg :) Vi ses på kursen!!

http://marigo.bloggagratis.se

Charlotte

12 oktober 2010 08:54

Jag kan inte nu på torsdag, men vi ses nästa vecka på kursen. Hoppas Citro slipper sin växtvärk!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Charlotte - 30 maj 2013 17:15

Min allra finaste fröken svart!!         LP1, LP2, RLD N, RLD F, RLD A Force Galaxie's Pixie Spell uppflyttad till lägre klass spår, tävlar agility/hoppklass 3 och lydnadklass 3 (RLD A när SKK har fått tummen loss) Det är idag ganska svårt a...

Av Charlotte - 3 december 2012 22:57

Andan föll på och då är det bäst att skriva nu, än om det är några dagar kvar på 2012. Tävlingsåret 2012 är slut för vår del och det känns både lite vemodigt, men också helt ok efter en något hektisk höst (vår och sommar skulle maken fylla i). Proble...

Av Charlotte - 13 september 2012 16:45


...och saknaden är fortfarande stor!       Än om inte sorgen/saknaden känns dagligen så kommer den och går. Senast den var oerhört påtaglig var när jag skulle till veterinären för att vaccinera liten rödnäsa.   Liten rödnäsa har ju hun...

Av Charlotte - 22 april 2012 21:35

Har idag varit och tävlat inofficiell agility i Ystad, var på plats redan kl 7.15 (urk-tidigt en söndag) och det dröjde bara någon timme sen började det regna och slutade inte så länge jag var kvar - det bara vräkte ner. Jag avverkade två regnjackor,...

Av Charlotte - 5 februari 2012 23:11


Vi tävlade appellspår i Skanör-Falsterbo idag. Jag anmälde mig tidigt i januari och då hade vi +10 grader och inte tillstymelse till kyla och snö. Men kylan kom och även lite snö, lagom till vi skulle genrepa och tävla. Vi har haft några riktiga skit...

Ovido - Quiz & Flashcards