skarin

Direktlänk till inlägg 8 oktober 2010

Härligt med helg!

Av Charlotte - 8 oktober 2010 14:56

Nu är det alldeles snart helg!!


Veckan som har gått har varit så märkligt seg. Jag har haft extermt svårt att komma upp på morrnarna (snoozat en 4-5 gånger), detsamma gäller barnen. Det har varit föräldramöte, sektormöte, klipptid, hundträning på kvällstid och jag har kommit i säng alldeles för sent - varje kväll. Som sagt - tur att det är lördag i morgon så både jag och barnen får vila ut (och att boken jag läst är utläst så att inte den kan få mig att släcka lampan för sent).


Längtar även efter hundarna som har fått bo hos mina föräldar två nätter denna vecka pga det späckade schemat i kombination med att Micke jobbar natt.


Zelda och jag hann med träningen i tisdags innan sektormötet och det gick hyfsat. Hon var supertaggad, men löste det mesta bra utom en av de "enklaste" övningarna (min åsikt innan vi kört alla fyra stationer).

  

Övningen bestod av A-hinder och därefter en box med tre hopp och en lång tunnel i makaron rakt fram. För de flesta så spökade möjligtvis kontaktfältet och att det blev en vid sväng efter tunnel eller hinder 4, men för vår del var det något så enkelt som att ta linjen rakt fram: A-hinder, hopp, tunnel - hamnade jag det lilla minsta på efterkälke eller släppte henne för tidigt från A-hindret så satt hon som en smäck antingen på hindret till höger (hinder 4 från fel håll) eller i fel tunnelingång. Att få henne att hålla linjen rakt fram var supersvårt och det krävdes många repetitioner. Det som funkade bäst var när jag höll mig vänster om hinder 1 och 2, annars behövde jag nästan lämna henne på kontaktfältet för att få ett litet försprång. När väl det gick ok så kom hon ut ur tunnel i en hejdundrades fart och efter hinder 4 drog hon otroligt hårt mot hinder 2 istället för att ta sista hindret. Det räckte inte att jag var synlig för henne och riktad mot hinder 5, utan jag behövde kroka in henne hårt för att sen få linjen mot 5an. Nyttig övning! Alla kontaktfältshinder var med på träningen och hon satte dem bra - håller tummarna för att det funkar lika bra i Åhus på söndag - som är vår sista tävling för i år.


Annars har vi mest kört inomhusträning på kvällstid. Nosdutt, snabba ligg, att trycka upp nosen i min kupade hand (ska leda vidare till säker tandvisning?!?), stå på bakbenen. Hoppas att nästa vecka blir bättre träningsmässigt för hundarna. Har insett att jag nog får ta att utöka min hinderpark hemma (som idag bara består av ett slalom, en ikea-tunnel och några kon-hinder) för att komma vidare. Tillfällena jag får att ta mig ut till BKn är begränsade och 10 minuters träning hemma varje dag ger mer än en kväll i vecka på BKn.


Om vi bara kan matcha våra kalendrar hoppas jag kunna få till en träning med Emelie innan det riktiga höstrusket infinner sig.


Jag har ju diskuterat hundfoder här tidigare och hade från en tävling i somras några provpåsar med Oliver's hundfoder hemma. Vid ett träningstillfälle i veckan använde jag Oliver's Selected fish, hundarna åt det glatt, men gud vad de har fisit av det. Så än om de gillade smaken, kommer jag aldrig överväga just detta foder för mina hundar. Enligt deras hemsida om just Selected fish:  Denna måltid är perfekt för alla vuxna hundar. OLIVER'S SELECTED FISH är särskilt lämpligt för kräsna hundar, eftersom det höga innehållet av färsk fisk säkerställer en smakupplevelse som är något utöver det vanliga. Jag skulle dock vilja lägga till att det säkerställer en luktupplevelse utöver det vanliga för hundägaren.


En kollega berättade om hur en av deras vorstehhundar de hade under uppväxten hade kommit över spadet från en surströmmingburk och det lär inte ha luktat hallon i deras kök följande dag.  ;) 

  


Förutom tävlingen på söndag hoppas jag att helgen bjuder på mycket vila och lite hemmafix, ikväll hoppas jag barnen vill fredagsmysa med Idol på tv:n.


Önskar alla en fin hösthelg! Det har tom lovats solsken - härligt!

 
 
Marie & Wilda

Marie & Wilda

8 oktober 2010 15:43

Hej! Håller med dig - härligt med helg ;o)!!
Eftersom jag inte tänker tävla nästa helg... kanske man skulle åka till Aussieträffen iaf! Kunde vara kul att träffa lite trevligt aussiefolk istället :o)!! Hur många är anmälda?
Lycka till i Åhus på söndag!
Kram från oss!

http://www.marieshundsida.se

Charlotte

11 oktober 2010 09:17

Vi har lagt ut det hela som ett evenemang på FB och 10 har lämnat besked att de kommer, 18 kanske kommer och några har inte svarat än. Så allt från 10-30 verkar det som. Har du möjlighet så kom!! Ha det fint!

 
Jessica

Jessica

8 oktober 2010 17:53

Ha ha,,jag har varit med om detsamma,,,så att tårarna rann,,,måste ju kännas i magen på hundarna tycker man ;)
Hoppas ni får en härlig helg,,sägs det ska bli sooool!! Kram på er!

http://bonscott.dinstudio.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Charlotte - 30 maj 2013 17:15

Min allra finaste fröken svart!!         LP1, LP2, RLD N, RLD F, RLD A Force Galaxie's Pixie Spell uppflyttad till lägre klass spår, tävlar agility/hoppklass 3 och lydnadklass 3 (RLD A när SKK har fått tummen loss) Det är idag ganska svårt a...

Av Charlotte - 3 december 2012 22:57

Andan föll på och då är det bäst att skriva nu, än om det är några dagar kvar på 2012. Tävlingsåret 2012 är slut för vår del och det känns både lite vemodigt, men också helt ok efter en något hektisk höst (vår och sommar skulle maken fylla i). Proble...

Av Charlotte - 13 september 2012 16:45


...och saknaden är fortfarande stor!       Än om inte sorgen/saknaden känns dagligen så kommer den och går. Senast den var oerhört påtaglig var när jag skulle till veterinären för att vaccinera liten rödnäsa.   Liten rödnäsa har ju hun...

Av Charlotte - 22 april 2012 21:35

Har idag varit och tävlat inofficiell agility i Ystad, var på plats redan kl 7.15 (urk-tidigt en söndag) och det dröjde bara någon timme sen började det regna och slutade inte så länge jag var kvar - det bara vräkte ner. Jag avverkade två regnjackor,...

Av Charlotte - 5 februari 2012 23:11


Vi tävlade appellspår i Skanör-Falsterbo idag. Jag anmälde mig tidigt i januari och då hade vi +10 grader och inte tillstymelse till kyla och snö. Men kylan kom och även lite snö, lagom till vi skulle genrepa och tävla. Vi har haft några riktiga skit...

Ovido - Quiz & Flashcards