skarin

Alla inlägg den 16 augusti 2010

Av Charlotte - 16 augusti 2010 22:50

Nu är det inte mycket kvar på semestern. Jag har verkligen njutit av långledigheten och hade det inte varit för knepigt väder hade jag kunnat fortsätta ett tag till. :)


Förra veckan började Pixie och jag på kurs numero 2. Ytterligare en valpkurs, denna gången är hon inte yngst utan äldst, men jag vet inte ifall hon kan mest för det - vi tar det lite coolt. I regn körde vi på en plats där det hade varit cirkus kvällen innan, gissa om hon var intresserad av mig eller utspillda popcorn, elefantbajs och liknande. Jag hade hård konkurrens mao. Än om vi inte pratade mycket operant inlärning fick jag mig en tankeställare, jag faller lätt tillbaka i gamla sätt att träna och får kanske inte en så "tänkande" hund som jag vill. Det har jag lagt vikt på de senaste dagarna och hon kan tänka och erbjuda beteende och det måste jag uppmuntra.


Igår var vi på Ystad BK och tävlade agility. Det hade regnat kopiösa mängder under lördagen och planerna hade torkat upp bra. Dock inte så bra att det funkade att springa utan fotbollsskor. I Ho3an så halkade jag omkull vid tredje hindret och Zelda sprang runt hindret istället för att ta det, tror att det blev fel tunnelingång efter det och disk - shame on the handler. Synd att det blev så, jag gillade verkligen banan. I Ag2an så tog hon balansens kontaktfält fint, hoppade nerfarten på A-hindret, jag tog om med disk som följd, trots det så hoppar hon även gungans nedfart och då gick vi bara av banan. Jag tyckte inte att jag safe:ade vid kontaktfälten utan sprang på som jag gör på träning. Frustrerande!

Nu har vi inga tävlingar förrän första helgen i september så vi får lägga fokus på de där förbenade kontaktfälten som spökar. Förr var hon en fena på gungbrädan, nästan höll sig fast med klorna runt kanten och tryckte ner den, men nu blir det mer ofta luftfärd.


Så resultatmässigt var det ingen vidare tävlingsdag, MEN jag hann lägga ett längre (300-400 m) spår till Pixie i det fina skogspartiet söder om klubben. En snusdosa med godis mitt på och en i slutet tillsammans med leksak och det gick så himla bra. Hon jobbade lugnt och noggrant, blev superglad för godiset, ville dock inte leka med leksaken utan fortsätta jobba - HÄRLIGT!!


Pixie har haft två oroliga nätter tor-lör, varit orolig, vandrat runt alternativt stirrat på mig från sängkanten. Funderade först på ifall det kunde vara så att första löpet var på gång och hon hade känningar i magen eller om det beror på allt hon sätter i sig om dagarna. Hon har en förkärlek för allt ätbart och nu när det inte finns jordgubbar, smultron eller vinbär kvar i trädgården plockar hon äpple från träden. Kanske kan vara för många äpplen?! Det kontsiga var att det var bara på nätterna hon var "skum", på dagarna pigg, glad, hungrig och gjorde A & B utan problem. Hur som haver verkar hon helt ok nu.   


Det blir kennelträff med vallningstema i oktober och det ser vi verkligen fram emot!


Sist en bild på en morgonmysstund på Isak 6 år och Pixie 6 mån (nästan "lika" långa):

  

Ovido - Quiz & Flashcards