skarin

Alla inlägg den 28 april 2010

Av Charlotte - 28 april 2010 22:59

...idag såg jag fram emot första tillfället på valpkurs på ett privat ställe (eftersom BKarna runt om inte startar valpkurs nu). Jag tyckte det skulle bli kul, spännande och hoppades mycket på kursen. Instruktören var sjuk och första tillfället blev därför bara en "låt hundarna snusa av planen" och sen intro (regler, schema, betalning) av ägarna i "klubbstugan".


På väg att sätta hundarna i bilen möter jag ställets ägare med en vuxen schäfer och jag tar för givet att hon har koll på sin hund - så fel jag hade - hennes stora schäfer far fram mot Pixie och hon backar skrikande där ifrån. Han biter inte men snurrar efter henne och hon vet inte var hon ska bli av. Jag släpper hennes koppel och försöker få tag på schäferns koppel, eftersom hans ägare uppenbarligen inte kan hålla honom.


Som sagt han bet inte efter henne, men var extremt på och tryckte till henne. Gissa om jag blev upprörd. Ägaren ursäktade det med att han bara ville leka - sure - i min värld är det inte så man leker med en liten valp. Därefter hade vi intron och min inställning var inte riktigt på topp.


F*n vad arg jag blir!   Jag vet att såna incidenter kan sätta djupa spår. Pixie var rejält låg efteråt och gick med svansen mellan benen.


Efter intron tog jag ut henne igen och körde positivt med kontakt, följ mig och lite sitt. Jag kunde inte märka något bestående på henne tack och lov. Hon fick hälsa på en liten mjuk sheltievalp och det gjorde hon fint.


Jag har varit uppretad, arg och besviken sedan dess!


Jag har i förväg betalt kursen, hade jag inte gjort det hade jag nog inte satt min fot där igen. Nu velar jag fram och tillbaka ifall jag ska kräva pengarna tillbaka eller ifall jag ska ge stället en chans. Valpkurs eller ingen valpkurs? Vad är bäst för Pixie, att vi är där och ser att det inte är farligt - eller kan detta hända igen?


Ytterligare en anledning till att jag tvekar att fortsätta är att stället har agilitykurser och deras "agilitybana" är under all kritik. A-hindret glipar nästan 1 dm i toppen, balansbommen har mellanrum mellan uppfarterna och "mellandelen", söndriga stegpinnar, hopphinderna har fasta bomhållare mm.


Suck...

Av Charlotte - 28 april 2010 08:59

På stan o miljötränar efter vaccineringen. Jag gillade vet o hon mig. 9,4 kg tung nu.

 
Ovido - Quiz & Flashcards